Zagadki2016
From Zakład Logiki Stosowanej
(Różnice między wersjami)
Wersja z dnia 09:53, 28 maj 2016 (edytuj) Pogonowski (Dyskusja | wkład) (→Tematy esejów zaliczeniowych 2016) ← Poprzednia edycja |
Aktualna wersja (20:59, 26 maj 2024) (edytuj) (undo) Pogonowski (Dyskusja | wkład) (→Tematy wykładów) |
||
(22 intermediate revisions not shown.) | |||
Linia 12: | Linia 12: | ||
---- | ---- | ||
- | =Zagadki= | + | =Zagadki matematyczne= |
- | * W roku akademickim 2015/2016 wykład '''Zagadki''' będzie prowadzony na Wydziale Nauk Społecznych UAM (semestr letni). | + | * Następny wykład '''Zagadki''' odbędzie się w roku akademickim 2023-2024 (semestr letni). |
- | * '''Zagadki''' to wykład fakultatywny dla III, IV i V roku kognitywistyki UAM. | + | * '''Zagadki''' to wykład fakultatywny dla III roku studiów licencjackich oraz I i II roku studiów magisterskich kognitywistyki UAM. |
- | * Czas: wtorek, 16:45-18:15 | + | * Czas: wtorek, godzina zostanie ustalona po skonstruowaniu planu zajęć. |
- | * Miejsce: sala 310, budynek D, Szamarzewskiego 89. | + | * Miejsce: sala zostanie ustalona po skonstruowaniu planu zajęć, budynek D, Szamarzewskiego 89. |
+ | |||
+ | W roku akademickim 2021-2022 zapraszam na wykład fakultatywny '''Logika algebraiczna''' (semestr zimowy): | ||
+ | |||
+ | * [http://logic.amu.edu.pl/index.php/loa Logika algebraiczna] | ||
+ | |||
+ | W roku akademickim 2018-2019 zapraszam na wykład fakultatywny '''Metalogika''' (semestr zimowy): | ||
+ | |||
+ | * [http://logic.amu.edu.pl/index.php/met Metalogika] | ||
+ | |||
+ | W roku akademickim 2016-2017 zapraszam na wykład fakultatywny '''Poznanie matematyczne''' (semestr letni): | ||
+ | |||
+ | * [http://logic.amu.edu.pl/index.php/matcog Poznanie matematyczne] | ||
+ | |||
+ | * W roku akademickim 2015/2016 wykład '''Zagadki''' będzie prowadzony na Wydziale Nauk Społecznych UAM (semestr letni). | ||
---- | ---- | ||
Linia 26: | Linia 40: | ||
=Tematy wykładów= | =Tematy wykładów= | ||
- | * [[Media: 08_KODM_ZAG_2016.pdf | Syllabus]] | + | * [[Media: 08_KODM_ZAG_2016.pdf | Stary syllabus]] |
+ | * [[Media: Sylabus_zagadki_2021.pdf | Nowy sylabus]]. | ||
==Wstęp== | ==Wstęp== | ||
Linia 67: | Linia 82: | ||
==Wykorzystane prezentacje i teksty== | ==Wykorzystane prezentacje i teksty== | ||
+ | |||
+ | * [[Media: fmv2016jp.pdf | Intuicje a nabywanie wiedzy matematycznej]]. ''Filozofia matematyki i informatyki V'', UAM, Poznań, 9-10 grudnia 2016. | ||
* [[Media: pfk11jp.pdf | Czy masz wyobraźnię matematyczną?]] ''11 Poznańskie Forum Kognitywistyczne'', UAM, Poznań, 21 maja 2016. | * [[Media: pfk11jp.pdf | Czy masz wyobraźnię matematyczną?]] ''11 Poznańskie Forum Kognitywistyczne'', UAM, Poznań, 21 maja 2016. | ||
Linia 108: | Linia 125: | ||
* [[Media: pislides.pdf | Pułapki intuicji.]] Konferencja ''Epistemologia matematyki'', Uniwersytet Szczeciński, Pobierowo, 4-9 czerwca 2013. | * [[Media: pislides.pdf | Pułapki intuicji.]] Konferencja ''Epistemologia matematyki'', Uniwersytet Szczeciński, Pobierowo, 4-9 czerwca 2013. | ||
- | * [[Media: opole14v2013.pdf | Wesołe zagadki.]] 22 Spotkanie Grupy Logiki, Języka i Informacji, Uniwersytet Opolski, Opole, 14 maja 2013. | + | * [[Media: oppeln14v2013.pdf | Wesołe zagadki.]] 22 Spotkanie Grupy Logiki, Języka i Informacji, Uniwersytet Opolski, Opole, 14 maja 2013. |
* [[Media: filozofiamatematykiIIIjp.pdf | Intuicja matematyczna.]] Filozofia matematyki III, UAM, 17 października 2011. | * [[Media: filozofiamatematykiIIIjp.pdf | Intuicja matematyczna.]] Filozofia matematyki III, UAM, 17 października 2011. | ||
Linia 174: | Linia 191: | ||
=Tematy esejów zaliczeniowych= | =Tematy esejów zaliczeniowych= | ||
+ | |||
+ | Tematy esejów zaliczeniowych wybrane przez słuchaczy wykładu: | ||
+ | |||
+ | ==Tematy esejów zaliczeniowych 2022== | ||
+ | |||
+ | * '''Iluzje''' | ||
+ | |||
+ | * '''Hipoteza ABC - wielka zagadka matematyki?''' | ||
+ | |||
+ | * '''O heurystykach słów kilka''' | ||
+ | |||
+ | * '''Kilka pytań do snu''' | ||
+ | |||
+ | * '''Logika prawdziwego snu''' | ||
+ | |||
+ | * '''Rozwiązywanie nonogramów - heurystyki a implementacja logiczna''' | ||
+ | |||
+ | ==Tematy esejów zaliczeniowych 2019== | ||
+ | |||
+ | * '''Alicja w Krainie Logiki''' | ||
+ | |||
+ | * '''Teoria alternatywnych rzeczywistości i jej interpretacje''' | ||
+ | |||
+ | * '''Liczby pierwsze – regularny chaos czy chaotyczna reguła?''' | ||
+ | |||
+ | * '''Czy odkrycie w matematyce to podświadome dzieło umysłu?''' | ||
+ | |||
+ | * '''Wywieranie wpływu na ludzi w przeszłości i dziś''' | ||
+ | |||
+ | * '''System dedukcji naturalnej dla logiki Gödla-Dummetta''' | ||
+ | |||
+ | * '''Upraszczanie matematyki: czemu nie lubimy się jej uczyć?''' | ||
+ | |||
+ | * '''Myślenie szybkie i wolne w życiu człowieka''' | ||
+ | |||
+ | * '''O śpiących i obudzonych, czyli logika snu i jawy Raymonda Smullyana''' | ||
+ | |||
+ | * '''Paradoksy zachowań hazardowych''' | ||
+ | |||
+ | * '''Rola matematyki w życiu a lęk przed nią''' | ||
+ | |||
+ | * '''Zagadki muzyczne''' | ||
+ | |||
+ | * '''Zdobywanie wiedzy o heurystykach i błędach logicznych jako trening metapoznawczy''' | ||
==Tematy esejów zaliczeniowych 2016== | ==Tematy esejów zaliczeniowych 2016== | ||
- | * Anna Ciesielska: '''Mechanizmy kognitywne leżące u podłoża metody Horse Assisted Education'''. | + | |
- | * Karolina Karpe: '''Efekty postrzegania wartości istotności statystycznej jako dychotomicznego wskaźnika decyzyjnego (istotny/nieistotny) w psychologii'''. | + | * '''Mózg jako organ służący do rozwiązywania zagadek'''. |
+ | |||
+ | * '''Mosty królewieckie w probówce. Rozwiązywanie problemów grafowych za pomocą komputerów DNA'''. | ||
+ | |||
+ | * '''Mechanizmy kognitywne leżące u podłoża metody Horse Assisted Education'''. | ||
+ | |||
+ | * '''Siedem złotych pytań kryminalistyki: metody i proces tworzenia profilu nieznanego sprawcy'''. | ||
+ | |||
+ | * '''Ewolucyjne ujęcie technologii w ''Summa technologiae'' Stanisława Lema'''. | ||
+ | |||
+ | * '''Zagadki logiczne w grach komputerowych'''. | ||
+ | |||
+ | * '''Optymalizacja rozwiązań ''Najtrudniejszej zagadki logicznej na świecie'' przy użyciu scenariuszy erotetycznych'''. | ||
+ | |||
+ | * '''Efekty postrzegania wartości istotności statystycznej jako dychotomicznego wskaźnika decyzyjnego (istotny/nieistotny) w psychologii'''. | ||
+ | |||
+ | * '''Wykorzystanie zagadek w rehabilitacji procesów poznawczych'''. | ||
+ | |||
+ | * '''Heurystyki i ich rola w podejmowaniu decyzji'''. | ||
+ | |||
+ | * '''Śledztwa kierowane – dychotomia przetwarzania i przesłanki perswazyjne w służbie narracji'''. | ||
+ | |||
+ | * '''Ciekawość ludzka – popęd do zrozumienia zagadkowego świata'''. | ||
+ | |||
+ | * '''Sylogizmy'''. | ||
+ | |||
+ | * '''Czy para-naukowe idee mają wpływ na rozwój nauki?''' | ||
+ | |||
+ | * '''Przegląd paradoksów semantycznych'''. | ||
+ | |||
+ | * '''Praktyczne zastosowania iluzji optycznych'''. | ||
+ | |||
+ | * '''Zastosowanie matematyki w sztuce: złoty podział'''. | ||
+ | |||
+ | * '''Mastermind – zagadka naszego pokolenia'''. | ||
+ | |||
+ | * '''Błędy logiczne oraz nieuczciwe praktyki erystyczne teistów i ateistów w dyskusji o istnieniu Boga'''. | ||
==Tematy esejów zaliczeniowych 2015== | ==Tematy esejów zaliczeniowych 2015== | ||
- | * Wojciech Błądek: '''Komputery, ludzie i kreatywność - zarzuty Lady Lovelace i mit człowieka innowacyjnego'''. | + | * '''Komputery, ludzie i kreatywność - zarzuty Lady Lovelace i mit człowieka innowacyjnego'''. |
- | * Anna Kostrzewa: '''Nierozwiązywalna zagadka świadomości'''. | + | * '''Nierozwiązywalna zagadka świadomości'''. |
- | * Aleksandra Lewandowska: '''Czy jesteśmy racjonalni?''' | + | * '''Czy jesteśmy racjonalni?''' |
- | * Natalia Maryniaczyk: '''Zastosowanie gry ''Takie Życie'' w badaniu rozumowań'''. | + | * '''Zastosowanie gry ''Takie Życie'' w badaniu rozumowań'''. |
- | * Maciej Olechno: '''Zagadki z kręgu kulturowego ludu Joruba'''. | + | * '''Zagadki z kręgu kulturowego ludu Joruba'''. |
- | * Dominika Pankow: '''Fonosemantyka a wiedza potoczna dla sztucznej inteligencji'''. | + | * '''Fonosemantyka a wiedza potoczna dla sztucznej inteligencji'''. |
- | * Sebastian Seyda: '''Nieszablonowość zagadek lateralnych'''. | + | * '''Nieszablonowość zagadek lateralnych'''. |
==Tematy esejów zaliczeniowych 2014== | ==Tematy esejów zaliczeniowych 2014== | ||
- | * Olga Bartkowiak: '''Czy gesty mogą wpływać na naukę oraz rozumienie matematyki?''' | + | * '''Czy gesty mogą wpływać na naukę oraz rozumienie matematyki?''' |
- | * Wojciech Chrzan: '''Zagadki w zamkniętym pomieszczeniu'''. | + | * '''Zagadki w zamkniętym pomieszczeniu'''. |
- | * Aneta Disterheft: '''Konfabulacje - próby racjonalnej odpowiedzi na zagadki umysłu'''. | + | * '''Konfabulacje - próby racjonalnej odpowiedzi na zagadki umysłu'''. |
- | * Katarzyna Dobroń: '''Wyznaczanie pomyślnych i niepomyślnych dni w kalendarzu balijskim na podstawie systemu Pawukon'''. | + | * '''Wyznaczanie pomyślnych i niepomyślnych dni w kalendarzu balijskim na podstawie systemu Pawukon'''. |
- | * Małgorzata Dym: '''Puryzm językowy a zapożyczenia w języku koreańskim'''. | + | * '''Puryzm językowy a zapożyczenia w języku koreańskim'''. |
- | * Sonia Gogolewska: '''Kariera mnicha Sindona'''. | + | * '''Kariera mnicha Sindona'''. |
- | * Tytus Grabowski: '''Systemy liczbowe na świecie'''. | + | * '''Systemy liczbowe na świecie'''. |
- | * Jan Janiczek: '''Paradoks Fermiego'''. | + | * '''Paradoks Fermiego'''. |
- | * Anna Kaluga-Shin: '''Koreańskie przesądy'''. | + | * '''Koreańskie przesądy'''. |
- | * Sara Mroczkowska: '''Szamanizm w Korei'''. | + | * '''Szamanizm w Korei'''. |
- | * Katarzyna Rosiak: '''Wpływ tradycyjnego kalendarza koreańskiego na życie Koreańczyków'''. | + | * '''Wpływ tradycyjnego kalendarza koreańskiego na życie Koreańczyków'''. |
- | * Marta Rosińska: '''Paradoksy'''. | + | * '''Paradoksy'''. |
- | * Anna Stanik: '''Wybrane iluzje słuchowe w oparciu o badania prof. Diany Deutsch'''. | + | * '''Wybrane iluzje słuchowe w oparciu o badania prof. Diany Deutsch'''. |
- | * Patrycja Karolina Wietrzycka: '''Paradoksy fizyczne'''. | + | * '''Paradoksy fizyczne'''. |
- | * Katarzyna Wojciechowska: '''Uprzejmość a wulgarność w języku japońskim'''. | + | * '''Uprzejmość a wulgarność w języku japońskim'''. |
- | * Paulina Worm: '''Magia vs. religia'''. | + | * '''Magia vs. religia'''. |
==Tematy esejów zaliczeniowych 2013== | ==Tematy esejów zaliczeniowych 2013== | ||
- | * Karolina Barańska, [...], Katarzyna Glińska, Maciej Raś: '''Czy zagadki logiczne nadają się do mierzenia inteligencji?''' | + | * '''Czy zagadki logiczne nadają się do mierzenia inteligencji?''' |
- | * Iwona Bielecka: '''Czy możemy ufać naszym zmysłom? Parę słów o iluzjach''' | + | * '''Czy możemy ufać naszym zmysłom? Parę słów o iluzjach''' |
- | * Marcin Bieniecki: '''Rozszyfrowanie zapisów matematycznych starożytnego Egiptu''' | + | * '''Rozszyfrowanie zapisów matematycznych starożytnego Egiptu''' |
- | * Kamila Bieniek: '''Iluzje pamięci w kontekście wspomnień''' | + | * '''Iluzje pamięci w kontekście wspomnień''' |
- | * Andrzej Gajda: '''Emocje''' | + | * '''Emocje''' |
- | * Anna Górecka: '''Iluzje optyczne''' | + | * '''Iluzje optyczne''' |
- | * Szymon Kościański: '''Kostka Rubika i jej ciekawe oblicze''' | + | * '''Kostka Rubika i jej ciekawe oblicze''' |
- | * Bartosz Laskowski: '''Teleportacja''' | + | * '''Teleportacja''' |
- | * Agnieszka Łukomska: '''Zagadki typu syntetycznego i analitycznego w malarstwie''' | + | * '''Zagadki typu syntetycznego i analitycznego w malarstwie''' |
- | * Katarzyna Michalak: '''Synestezja''' | + | * '''Synestezja''' |
- | * Aleksandra Mickiewicz: '''Iluzje i złudzenia optyczne''' | + | * '''Iluzje i złudzenia optyczne''' |
- | * Jakub Nowosielski: '''Zagadkowe dzieła czyli zderzenie mózgu ze sztuką''' | + | * '''Zagadkowe dzieła czyli zderzenie mózgu ze sztuką''' |
- | * Kamila Paluszkiewicz: '''Zagadkowe istnienie liczb pierwszych''' | + | * '''Zagadkowe istnienie liczb pierwszych''' |
- | * Katarzyna Paluszkiewicz: '''O iluzjach, które zwodzą oko, ale nie rękę''' | + | * '''O iluzjach, które zwodzą oko, ale nie rękę''' |
- | * Patryk Piesiak, Marta Żukowska: '''Rycerze, łotrzy, szpiedzy, mnisi, szaleńcy: wstęp do rozważań''' | + | * '''Rycerze, łotrzy, szpiedzy, mnisi, szaleńcy: wstęp do rozważań''' |
- | * Justyna Plak: '''Iluzje wzrokowe – czym są, klasyfikacje iluzji oraz próba wyjaśnienia mechanizmów ich powstawania''' | + | * '''Iluzje wzrokowe – czym są, klasyfikacje iluzji oraz próba wyjaśnienia mechanizmów ich powstawania''' |
- | * Maria Stelmach: '''Relacje między myślą, językiem, a kulturą oraz inne nierozwiązane problemy językoznawstwa''' | + | * '''Relacje między myślą, językiem, a kulturą oraz inne nierozwiązane problemy językoznawstwa''' |
- | * Olga Stochaj: '''Historia liczby Pi''' | + | * '''Historia liczby Pi''' |
- | * Paweł Szulc: '''W jaki sposób dajemy oszukać swój umysł?''' | + | * '''W jaki sposób dajemy oszukać swój umysł?''' |
- | * Marcin Wiśniewski: '''Paradoksy i sofizmaty''' | + | * '''Paradoksy i sofizmaty''' |
- | * Katarzyna Wypniewska: '''Iluzje dotykowe i ich wykorzystanie w tworzeniu nowych technologii''' | + | * '''Iluzje dotykowe i ich wykorzystanie w tworzeniu nowych technologii''' |
- | * Agnieszka Zdybel: '''Iluzje słuchowe''' | + | * '''Iluzje słuchowe''' |
---- | ---- | ||
[[Category:Dydaktyka]] | [[Category:Dydaktyka]] |
Aktualna wersja
Spis treści |
CV | Badania | Posługa dydaktyczna | Publikacje | Teksty on line
[edytuj] Zagadki matematyczne
- Następny wykład Zagadki odbędzie się w roku akademickim 2023-2024 (semestr letni).
- Zagadki to wykład fakultatywny dla III roku studiów licencjackich oraz I i II roku studiów magisterskich kognitywistyki UAM.
- Czas: wtorek, godzina zostanie ustalona po skonstruowaniu planu zajęć.
- Miejsce: sala zostanie ustalona po skonstruowaniu planu zajęć, budynek D, Szamarzewskiego 89.
W roku akademickim 2021-2022 zapraszam na wykład fakultatywny Logika algebraiczna (semestr zimowy):
W roku akademickim 2018-2019 zapraszam na wykład fakultatywny Metalogika (semestr zimowy):
W roku akademickim 2016-2017 zapraszam na wykład fakultatywny Poznanie matematyczne (semestr letni):
- W roku akademickim 2015/2016 wykład Zagadki będzie prowadzony na Wydziale Nauk Społecznych UAM (semestr letni).
[edytuj] Tematy wykładów
[edytuj] Wstęp
- Wprowadzenie
- Zagadki logiczne Smullyana 1: Rycerze i Łotrzy
- Zagadki logiczne Smullyana 2: Logika snu
- Zagadki logiczne Smullyana 3: Logika lustrzana
- Wybrane pozycje bibliograficzne
Poniżej zamieszczamy przykłady zagadek należących do wymienionych (umownych) grup tematycznych.
Rozwiązania zagadek podawane będą na wykładzie.
[edytuj] Zagadki matematyczne
- Nieskończone
- Liczby i wielkości
- Ruch i zmiana
- Kształt i przestrzeń
- Uporządkowania
- Wzorce i struktury
- Algorytmy i obliczenia
- Prawdopodobieństwo
[edytuj] Figle logiczne
[edytuj] Inne zagadki
- Zagadki Humanistyczne
- Zagadki lingwistyczne
- Zagadki naukowe
- Zagadki filozoficzne
- Kilka matematycznych problemów otwartych
[edytuj] Dodatki
[edytuj] Wykorzystane prezentacje i teksty
- Intuicje a nabywanie wiedzy matematycznej. Filozofia matematyki i informatyki V, UAM, Poznań, 9-10 grudnia 2016.
- Czy masz wyobraźnię matematyczną? 11 Poznańskie Forum Kognitywistyczne, UAM, Poznań, 21 maja 2016.
- Famous mistakes in mathematics. Applications of Algebra in Logic and Computer Science XX, Zakopane, marzec 2016.
- O błądzeniu w matematyce. 13 Konferencja ArgDiaP Siła argumentu: racja, przekonanie, konsensus, Uniwersytet Wrocławski, Wrocław, 20-21 listopada 2015.
- Błędy matematyczne. 61 Konferencja Historii Logiki, Uniwersytet Jagielloński, Kraków, 20-21 października 2015.
- O błądzeniu w matematyce. Seminarium Zakładu Logiki i Kognitywistyki UAM, Poznań, 14 października 2015.
- Metafory pojęciowe w matematyce. 10 Polski Zjazd Filozoficzny, Poznań, 15-19 września 2015 (w sekcji Filozofia umysłu i kognitywistyka).
- Mathematical Therapy (for Adults). XX Konferencja Zastosowania logiki w filozofii i podstawach matematyki, Szklarska Poręba, 4-8 maja 2015.
- Paradox resolution as a didactic tool. Konferencja: Mathematical Transgressions, Instytut Matematyki, Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN, Kraków, 15-19 marca 2015.
- Odyssey of the Mathematical Mind. Konferencja: Applications of Algebra in Logic and Computer Science, XIX, Instytut Matematyki i Informatyki Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie, Zakopane, 9-15 marca 2015.
- Matematyka i Humanistki. IV Konferencja Filozofii Matematyki i Informatyki, Wydział Matematyki i Informatyki UAM, Poznań, 5-6 grudnia 2014.
- Obiekty patologiczne w matematyce. Seminarium Dydaktyki, Filozofii i Podstaw Matematyki, Instytut Matematyki, Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN, Kraków, 23 października 2014.
- Patologie matematyczne. 60 Konferencja Historii Logiki, Uniwersytet Jagielloński, Kraków, 21-22 października 2014.
- Pojęciowy obraz świata w matematyce. Konferencja Język, Kultura, Komunikacja, organizowana przez Studium Języków Obcych Politechniki Opolskiej oraz Komisję Nauk Filologicznych Polskiej Akademii Nauk, oddział we Wrocławiu.
Studium Języków Obcych Politechniki Opolskiej, Opole, 29 września 2014.
- Twórcza rola patologii w matematyce. I Interdyscyplinarna Konferencja Naukowa Transgresje Matematyczne, Instytut Matematyki, Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN w Krakowie, Kraków 15-18 czerwca 2014.
- Cudowne obiekty patologiczne. Seminarium Zakładu Logiki Stosowanej UAM, 26 marca 2014.
- Urok zagadek matematycznych. Spotkanie Oddziału Krakowskiego Polskiego Towarzystwa Matematycznego oraz Młodzieżowego Towarzystwa Przyjaciół Nauk i Sztuk w Centrum Młodzieży im. dr H. Jordana, Kraków, 24 października 2013.
- Zagadki matematyczne. 59 Konferencja Historii Logiki, Uniwersytet Jagielloński, Kraków, 22 października 2013.
- Enigmatologia zamiast katechezy. Seminarium Zakładu Logiki Stosowanej UAM, Poznań, 16 października 2013.
- Matematyczne fantazje kognitywistów. Kolokwium Logiczne II, Uniwersytet Wrocławski, Wrocław, 14-15 czerwca 2013.
- Pułapki intuicji. Konferencja Epistemologia matematyki, Uniwersytet Szczeciński, Pobierowo, 4-9 czerwca 2013.
- Wesołe zagadki. 22 Spotkanie Grupy Logiki, Języka i Informacji, Uniwersytet Opolski, Opole, 14 maja 2013.
- Intuicja matematyczna. Filozofia matematyki III, UAM, 17 października 2011.
- Intuicja matematyczna. Seminarium Zakładu Logiki Matematycznej UAM, 22 marca 2011.
- Argumentacje odwołujące się do intuicji matematycznej. Szósta konferencja ArgDiaP Zastosowania technik argumentacyjnych, 26 II 2011, Polsko-Japońska Wyższa Szkoła Technik Komputerowych w Warszawie.
- Alicja, Labirynty i Magiczny Ogród. Zastosowania Logiki w Filozofii i Podstawach Matematyki XV, Szklarska Poręba, 4-7 maja 2010.
- Sen Motyla. Zastosowania Logiki w Filozofii i Podstawach Matematyki XIV, Szklarska Poręba, 20-24 kwietnia 2009.
- Lewis Carroll's Resolution and Tableaux. Applications of Algebra to Logic and Computer Science XII, Zakopane, 2008
- Paradoksy a Intuicja. Koło Logiczne Studentów IJ UAM, 7 IV 2008.
- Ptak Gödla. Applications of Algebra to Logic and Computer Science XI, Zakopane, 2007.
- Szczęściarze epistemiczni. Applications of Logic to Philosophy and the Foundations of Mathematics XII, Szklarska Poręba, 2007
- Po co mi logika? Jestem Humanistką! (felieton dydaktyczny)
- Santa Claus Connection. (felieton dydaktyczny)
- Kto będzie Dyrektorem Instytutu Językoznawstwa UAM? (felieton dydaktyczny niedopuszczony do druku w Investigationes Linguisticae)
[edytuj] Tłumaczenia książek Raymonda Smullyana
- Spis treści tłumaczenia A Beginner's Guide to Mathematical Logic (2014) Raymonda Smullyana. Rozpoczęto prace nad przekładem.
[edytuj] Linki
[edytuj] Tematy esejów zaliczeniowych
Tematy esejów zaliczeniowych wybrane przez słuchaczy wykładu:
[edytuj] Tematy esejów zaliczeniowych 2022
- Iluzje
- Hipoteza ABC - wielka zagadka matematyki?
- O heurystykach słów kilka
- Kilka pytań do snu
- Logika prawdziwego snu
- Rozwiązywanie nonogramów - heurystyki a implementacja logiczna
[edytuj] Tematy esejów zaliczeniowych 2019
- Alicja w Krainie Logiki
- Teoria alternatywnych rzeczywistości i jej interpretacje
- Liczby pierwsze – regularny chaos czy chaotyczna reguła?
- Czy odkrycie w matematyce to podświadome dzieło umysłu?
- Wywieranie wpływu na ludzi w przeszłości i dziś
- System dedukcji naturalnej dla logiki Gödla-Dummetta
- Upraszczanie matematyki: czemu nie lubimy się jej uczyć?
- Myślenie szybkie i wolne w życiu człowieka
- O śpiących i obudzonych, czyli logika snu i jawy Raymonda Smullyana
- Paradoksy zachowań hazardowych
- Rola matematyki w życiu a lęk przed nią
- Zagadki muzyczne
- Zdobywanie wiedzy o heurystykach i błędach logicznych jako trening metapoznawczy
[edytuj] Tematy esejów zaliczeniowych 2016
- Mózg jako organ służący do rozwiązywania zagadek.
- Mosty królewieckie w probówce. Rozwiązywanie problemów grafowych za pomocą komputerów DNA.
- Mechanizmy kognitywne leżące u podłoża metody Horse Assisted Education.
- Siedem złotych pytań kryminalistyki: metody i proces tworzenia profilu nieznanego sprawcy.
- Ewolucyjne ujęcie technologii w Summa technologiae Stanisława Lema.
- Zagadki logiczne w grach komputerowych.
- Optymalizacja rozwiązań Najtrudniejszej zagadki logicznej na świecie przy użyciu scenariuszy erotetycznych.
- Efekty postrzegania wartości istotności statystycznej jako dychotomicznego wskaźnika decyzyjnego (istotny/nieistotny) w psychologii.
- Wykorzystanie zagadek w rehabilitacji procesów poznawczych.
- Heurystyki i ich rola w podejmowaniu decyzji.
- Śledztwa kierowane – dychotomia przetwarzania i przesłanki perswazyjne w służbie narracji.
- Ciekawość ludzka – popęd do zrozumienia zagadkowego świata.
- Sylogizmy.
- Czy para-naukowe idee mają wpływ na rozwój nauki?
- Przegląd paradoksów semantycznych.
- Praktyczne zastosowania iluzji optycznych.
- Zastosowanie matematyki w sztuce: złoty podział.
- Mastermind – zagadka naszego pokolenia.
- Błędy logiczne oraz nieuczciwe praktyki erystyczne teistów i ateistów w dyskusji o istnieniu Boga.
[edytuj] Tematy esejów zaliczeniowych 2015
- Komputery, ludzie i kreatywność - zarzuty Lady Lovelace i mit człowieka innowacyjnego.
- Nierozwiązywalna zagadka świadomości.
- Czy jesteśmy racjonalni?
- Zastosowanie gry Takie Życie w badaniu rozumowań.
- Zagadki z kręgu kulturowego ludu Joruba.
- Fonosemantyka a wiedza potoczna dla sztucznej inteligencji.
- Nieszablonowość zagadek lateralnych.
[edytuj] Tematy esejów zaliczeniowych 2014
- Czy gesty mogą wpływać na naukę oraz rozumienie matematyki?
- Zagadki w zamkniętym pomieszczeniu.
- Konfabulacje - próby racjonalnej odpowiedzi na zagadki umysłu.
- Wyznaczanie pomyślnych i niepomyślnych dni w kalendarzu balijskim na podstawie systemu Pawukon.
- Puryzm językowy a zapożyczenia w języku koreańskim.
- Kariera mnicha Sindona.
- Systemy liczbowe na świecie.
- Paradoks Fermiego.
- Koreańskie przesądy.
- Szamanizm w Korei.
- Wpływ tradycyjnego kalendarza koreańskiego na życie Koreańczyków.
- Paradoksy.
- Wybrane iluzje słuchowe w oparciu o badania prof. Diany Deutsch.
- Paradoksy fizyczne.
- Uprzejmość a wulgarność w języku japońskim.
- Magia vs. religia.
[edytuj] Tematy esejów zaliczeniowych 2013
- Czy zagadki logiczne nadają się do mierzenia inteligencji?
- Czy możemy ufać naszym zmysłom? Parę słów o iluzjach
- Rozszyfrowanie zapisów matematycznych starożytnego Egiptu
- Iluzje pamięci w kontekście wspomnień
- Emocje
- Iluzje optyczne
- Kostka Rubika i jej ciekawe oblicze
- Teleportacja
- Zagadki typu syntetycznego i analitycznego w malarstwie
- Synestezja
- Iluzje i złudzenia optyczne
- Zagadkowe dzieła czyli zderzenie mózgu ze sztuką
- Zagadkowe istnienie liczb pierwszych
- O iluzjach, które zwodzą oko, ale nie rękę
- Rycerze, łotrzy, szpiedzy, mnisi, szaleńcy: wstęp do rozważań
- Iluzje wzrokowe – czym są, klasyfikacje iluzji oraz próba wyjaśnienia mechanizmów ich powstawania
- Relacje między myślą, językiem, a kulturą oraz inne nierozwiązane problemy językoznawstwa
- Historia liczby Pi
- W jaki sposób dajemy oszukać swój umysł?
- Paradoksy i sofizmaty
- Iluzje dotykowe i ich wykorzystanie w tworzeniu nowych technologii
- Iluzje słuchowe