Site programming by Marcin Junczys-Dowmunt



 
 
 
W innych językach: English | Deutsch

Zagadki2016

From Zakład Logiki Stosowanej

(Różnice między wersjami)
Wersja z dnia 19:20, 20 maj 2016 (edytuj)
Pogonowski (Dyskusja | wkład)
(Wykorzystane prezentacje i teksty)
← Poprzednia edycja
Aktualna wersja (20:59, 26 maj 2024) (edytuj) (undo)
Pogonowski (Dyskusja | wkład)
(Tematy wykładów)
 
(24 intermediate revisions not shown.)
Linia 12: Linia 12:
---- ----
-=Zagadki=+=Zagadki matematyczne=
-* W roku akademickim 2015/2016 wykład '''Zagadki''' będzie prowadzony na Wydziale Nauk Społecznych UAM (semestr letni).+* Następny wykład '''Zagadki''' odbędzie się w roku akademickim 2023-2024 (semestr letni).
-* '''Zagadki''' to wykład fakultatywny dla III, IV i V roku kognitywistyki UAM.+* '''Zagadki''' to wykład fakultatywny dla III roku studiów licencjackich oraz I i II roku studiów magisterskich kognitywistyki UAM.
-* Czas: wtorek, 16:45-18:15+* Czas: wtorek, godzina zostanie ustalona po skonstruowaniu planu zajęć.
-* Miejsce: sala 310, budynek D, Szamarzewskiego 89.+* Miejsce: sala zostanie ustalona po skonstruowaniu planu zajęć, budynek D, Szamarzewskiego 89.
 + 
 +W roku akademickim 2021-2022 zapraszam na wykład fakultatywny '''Logika algebraiczna''' (semestr zimowy):
 + 
 +* [http://logic.amu.edu.pl/index.php/loa Logika algebraiczna]
 + 
 +W roku akademickim 2018-2019 zapraszam na wykład fakultatywny '''Metalogika''' (semestr zimowy):
 + 
 +* [http://logic.amu.edu.pl/index.php/met Metalogika]
 + 
 +W roku akademickim 2016-2017 zapraszam na wykład fakultatywny '''Poznanie matematyczne''' (semestr letni):
 + 
 +* [http://logic.amu.edu.pl/index.php/matcog Poznanie matematyczne]
 + 
 +* W roku akademickim 2015/2016 wykład '''Zagadki''' będzie prowadzony na Wydziale Nauk Społecznych UAM (semestr letni).
---- ----
Linia 26: Linia 40:
=Tematy wykładów= =Tematy wykładów=
-* [[Media: 08_KODM_ZAG_2016.pdf | Syllabus]]+* [[Media: 08_KODM_ZAG_2016.pdf | Stary syllabus]]
 +* [[Media: Sylabus_zagadki_2021.pdf | Nowy sylabus]].
==Wstęp== ==Wstęp==
Linia 68: Linia 83:
==Wykorzystane prezentacje i teksty== ==Wykorzystane prezentacje i teksty==
-* [[Media: pfk11jp.pdf | Czy masz wyobraźnię matematyczną?]] 11 Poznańskie Forum Kognitywistyczne, UAM, Poznań, 21 maja 2016.+* [[Media: fmv2016jp.pdf | Intuicje a nabywanie wiedzy matematycznej]]. ''Filozofia matematyki i informatyki V'', UAM, Poznań, 9-10 grudnia 2016.
 + 
 +* [[Media: pfk11jp.pdf | Czy masz wyobraźnię matematyczną?]] ''11 Poznańskie Forum Kognitywistyczne'', UAM, Poznań, 21 maja 2016.
 + 
 +* [[Media: aalcsxxjp.pdf | Famous mistakes in mathematics]]. ''Applications of Algebra in Logic and Computer Science XX'', Zakopane, marzec 2016.
* [http://argdiap.pl/Pogonowski_breslau2015jp.pdf O błądzeniu w matematyce]. [https://sites.google.com/site/argdiap/argdiap-2015 ''13 Konferencja ArgDiaP Siła argumentu: racja, przekonanie, konsensus''], Uniwersytet Wrocławski, Wrocław, 20-21 listopada 2015. * [http://argdiap.pl/Pogonowski_breslau2015jp.pdf O błądzeniu w matematyce]. [https://sites.google.com/site/argdiap/argdiap-2015 ''13 Konferencja ArgDiaP Siła argumentu: racja, przekonanie, konsensus''], Uniwersytet Wrocławski, Wrocław, 20-21 listopada 2015.
Linia 106: Linia 125:
* [[Media: pislides.pdf | Pułapki intuicji.]] Konferencja ''Epistemologia matematyki'', Uniwersytet Szczeciński, Pobierowo, 4-9 czerwca 2013. * [[Media: pislides.pdf | Pułapki intuicji.]] Konferencja ''Epistemologia matematyki'', Uniwersytet Szczeciński, Pobierowo, 4-9 czerwca 2013.
-* [[Media: opole14v2013.pdf | Wesołe zagadki.]] 22 Spotkanie Grupy Logiki, Języka i Informacji, Uniwersytet Opolski, Opole, 14 maja 2013.+* [[Media: oppeln14v2013.pdf | Wesołe zagadki.]] 22 Spotkanie Grupy Logiki, Języka i Informacji, Uniwersytet Opolski, Opole, 14 maja 2013.
* [[Media: filozofiamatematykiIIIjp.pdf | Intuicja matematyczna.]] Filozofia matematyki III, UAM, 17 października 2011. * [[Media: filozofiamatematykiIIIjp.pdf | Intuicja matematyczna.]] Filozofia matematyki III, UAM, 17 października 2011.
Linia 172: Linia 191:
=Tematy esejów zaliczeniowych= =Tematy esejów zaliczeniowych=
 +
 +Tematy esejów zaliczeniowych wybrane przez słuchaczy wykładu:
 +
 +==Tematy esejów zaliczeniowych 2022==
 +
 +* '''Iluzje'''
 +
 +* '''Hipoteza ABC - wielka zagadka matematyki?'''
 +
 +* '''O heurystykach słów kilka'''
 +
 +* '''Kilka pytań do snu'''
 +
 +* '''Logika prawdziwego snu'''
 +
 +* '''Rozwiązywanie nonogramów - heurystyki a implementacja logiczna'''
 +
 +==Tematy esejów zaliczeniowych 2019==
 +
 +* '''Alicja w Krainie Logiki'''
 +
 +* '''Teoria alternatywnych rzeczywistości i jej interpretacje'''
 +
 +* '''Liczby pierwsze – regularny chaos czy chaotyczna reguła?'''
 +
 +* '''Czy odkrycie w matematyce to podświadome dzieło umysłu?'''
 +
 +* '''Wywieranie wpływu na ludzi w przeszłości i dziś'''
 +
 +* '''System dedukcji naturalnej dla logiki Gödla-Dummetta'''
 +
 +* '''Upraszczanie matematyki: czemu nie lubimy się jej uczyć?'''
 +
 +* '''Myślenie szybkie i wolne w życiu człowieka'''
 +
 +* '''O śpiących i obudzonych, czyli logika snu i jawy Raymonda Smullyana'''
 +
 +* '''Paradoksy zachowań hazardowych'''
 +
 +* '''Rola matematyki w życiu a lęk przed nią'''
 +
 +* '''Zagadki muzyczne'''
 +
 +* '''Zdobywanie wiedzy o heurystykach i błędach logicznych jako trening metapoznawczy'''
==Tematy esejów zaliczeniowych 2016== ==Tematy esejów zaliczeniowych 2016==
-* Anna Ciesielska: '''Mechanizmy kognitywne leżące u podłoża metody Horse Assisted Education'''.+ 
 +* '''Mózg jako organ służący do rozwiązywania zagadek'''.
 + 
 +* '''Mosty królewieckie w probówce. Rozwiązywanie problemów grafowych za pomocą komputerów DNA'''.
 + 
 +* '''Mechanizmy kognitywne leżące u podłoża metody Horse Assisted Education'''.
 + 
 +* '''Siedem złotych pytań kryminalistyki: metody i proces tworzenia profilu nieznanego sprawcy'''.
 + 
 +* '''Ewolucyjne ujęcie technologii w ''Summa technologiae'' Stanisława Lema'''.
 + 
 +* '''Zagadki logiczne w grach komputerowych'''.
 + 
 +* '''Optymalizacja rozwiązań ''Najtrudniejszej zagadki logicznej na świecie'' przy użyciu scenariuszy erotetycznych'''.
 + 
 +* '''Efekty postrzegania wartości istotności statystycznej jako dychotomicznego wskaźnika decyzyjnego (istotny/nieistotny) w psychologii'''.
 + 
 +* '''Wykorzystanie zagadek w rehabilitacji procesów poznawczych'''.
 + 
 +* '''Heurystyki i ich rola w podejmowaniu decyzji'''.
 + 
 +* '''Śledztwa kierowane – dychotomia przetwarzania i przesłanki perswazyjne w służbie narracji'''.
 + 
 +* '''Ciekawość ludzka – popęd do zrozumienia zagadkowego świata'''.
 + 
 +* '''Sylogizmy'''.
 + 
 +* '''Czy para-naukowe idee mają wpływ na rozwój nauki?'''
 + 
 +* '''Przegląd paradoksów semantycznych'''.
 + 
 +* '''Praktyczne zastosowania iluzji optycznych'''.
 + 
 +* '''Zastosowanie matematyki w sztuce: złoty podział'''.
 + 
 +* '''Mastermind – zagadka naszego pokolenia'''.
 + 
 +* '''Błędy logiczne oraz nieuczciwe praktyki erystyczne teistów i ateistów w dyskusji o istnieniu Boga'''.
==Tematy esejów zaliczeniowych 2015== ==Tematy esejów zaliczeniowych 2015==
-* Wojciech Błądek: '''Komputery, ludzie i kreatywność - zarzuty Lady Lovelace i mit człowieka innowacyjnego'''.+* '''Komputery, ludzie i kreatywność - zarzuty Lady Lovelace i mit człowieka innowacyjnego'''.
-* Anna Kostrzewa: '''Nierozwiązywalna zagadka świadomości'''.+* '''Nierozwiązywalna zagadka świadomości'''.
-* Aleksandra Lewandowska: '''Czy jesteśmy racjonalni?'''+* '''Czy jesteśmy racjonalni?'''
-* Natalia Maryniaczyk: '''Zastosowanie gry ''Takie Życie'' w badaniu rozumowań'''.+* '''Zastosowanie gry ''Takie Życie'' w badaniu rozumowań'''.
-* Maciej Olechno: '''Zagadki z kręgu kulturowego ludu Joruba'''.+* '''Zagadki z kręgu kulturowego ludu Joruba'''.
-* Dominika Pankow: '''Fonosemantyka a wiedza potoczna dla sztucznej inteligencji'''.+* '''Fonosemantyka a wiedza potoczna dla sztucznej inteligencji'''.
-* Sebastian Seyda: '''Nieszablonowość zagadek lateralnych'''.+* '''Nieszablonowość zagadek lateralnych'''.
==Tematy esejów zaliczeniowych 2014== ==Tematy esejów zaliczeniowych 2014==
-* Olga Bartkowiak: '''Czy gesty mogą wpływać na naukę oraz rozumienie matematyki?'''+* '''Czy gesty mogą wpływać na naukę oraz rozumienie matematyki?'''
-* Wojciech Chrzan: '''Zagadki w zamkniętym pomieszczeniu'''.+* '''Zagadki w zamkniętym pomieszczeniu'''.
-* Aneta Disterheft: '''Konfabulacje - próby racjonalnej odpowiedzi na zagadki umysłu'''.+* '''Konfabulacje - próby racjonalnej odpowiedzi na zagadki umysłu'''.
-* Katarzyna Dobroń: '''Wyznaczanie pomyślnych i niepomyślnych dni w kalendarzu balijskim na podstawie systemu Pawukon'''.+* '''Wyznaczanie pomyślnych i niepomyślnych dni w kalendarzu balijskim na podstawie systemu Pawukon'''.
-* Małgorzata Dym: '''Puryzm językowy a zapożyczenia w języku koreańskim'''.+* '''Puryzm językowy a zapożyczenia w języku koreańskim'''.
-* Sonia Gogolewska: '''Kariera mnicha Sindona'''.+* '''Kariera mnicha Sindona'''.
-* Tytus Grabowski: '''Systemy liczbowe na świecie'''.+* '''Systemy liczbowe na świecie'''.
-* Jan Janiczek: '''Paradoks Fermiego'''.+* '''Paradoks Fermiego'''.
-* Anna Kaluga-Shin: '''Koreańskie przesądy'''.+* '''Koreańskie przesądy'''.
-* Sara Mroczkowska: '''Szamanizm w Korei'''.+* '''Szamanizm w Korei'''.
-* Katarzyna Rosiak: '''Wpływ tradycyjnego kalendarza koreańskiego na życie Koreańczyków'''.+* '''Wpływ tradycyjnego kalendarza koreańskiego na życie Koreańczyków'''.
-* Marta Rosińska: '''Paradoksy'''.+* '''Paradoksy'''.
-* Anna Stanik: '''Wybrane iluzje słuchowe w oparciu o badania prof. Diany Deutsch'''.+* '''Wybrane iluzje słuchowe w oparciu o badania prof. Diany Deutsch'''.
-* Patrycja Karolina Wietrzycka: '''Paradoksy fizyczne'''.+* '''Paradoksy fizyczne'''.
-* Katarzyna Wojciechowska: '''Uprzejmość a wulgarność w języku japońskim'''.+* '''Uprzejmość a wulgarność w języku japońskim'''.
-* Paulina Worm: '''Magia vs. religia'''.+* '''Magia vs. religia'''.
==Tematy esejów zaliczeniowych 2013== ==Tematy esejów zaliczeniowych 2013==
-* Karolina Barańska, [...], Katarzyna Glińska, Maciej Raś: '''Czy zagadki logiczne nadają się do mierzenia inteligencji?'''+* '''Czy zagadki logiczne nadają się do mierzenia inteligencji?'''
-* Iwona Bielecka: '''Czy możemy ufać naszym zmysłom? Parę słów o iluzjach'''+* '''Czy możemy ufać naszym zmysłom? Parę słów o iluzjach'''
-* Marcin Bieniecki: '''Rozszyfrowanie zapisów matematycznych starożytnego Egiptu'''+* '''Rozszyfrowanie zapisów matematycznych starożytnego Egiptu'''
-* Kamila Bieniek: '''Iluzje pamięci w kontekście wspomnień'''+* '''Iluzje pamięci w kontekście wspomnień'''
-* Andrzej Gajda: '''Emocje'''+* '''Emocje'''
-* Anna Górecka: '''Iluzje optyczne'''+* '''Iluzje optyczne'''
-* Szymon Kościański: '''Kostka Rubika i jej ciekawe oblicze'''+* '''Kostka Rubika i jej ciekawe oblicze'''
-* Bartosz Laskowski: '''Teleportacja'''+* '''Teleportacja'''
-* Agnieszka Łukomska: '''Zagadki typu syntetycznego i analitycznego w malarstwie'''+* '''Zagadki typu syntetycznego i analitycznego w malarstwie'''
-* Katarzyna Michalak: '''Synestezja'''+* '''Synestezja'''
-* Aleksandra Mickiewicz: '''Iluzje i złudzenia optyczne'''+* '''Iluzje i złudzenia optyczne'''
-* Jakub Nowosielski: '''Zagadkowe dzieła czyli zderzenie mózgu ze sztuką'''+* '''Zagadkowe dzieła czyli zderzenie mózgu ze sztuką'''
-* Kamila Paluszkiewicz: '''Zagadkowe istnienie liczb pierwszych'''+* '''Zagadkowe istnienie liczb pierwszych'''
-* Katarzyna Paluszkiewicz: '''O iluzjach, które zwodzą oko, ale nie rękę'''+* '''O iluzjach, które zwodzą oko, ale nie rękę'''
-* Patryk Piesiak, Marta Żukowska: '''Rycerze, łotrzy, szpiedzy, mnisi, szaleńcy: wstęp do rozważań'''+* '''Rycerze, łotrzy, szpiedzy, mnisi, szaleńcy: wstęp do rozważań'''
-* Justyna Plak: '''Iluzje wzrokowe – czym są, klasyfikacje iluzji oraz próba wyjaśnienia mechanizmów ich powstawania'''+* '''Iluzje wzrokowe – czym są, klasyfikacje iluzji oraz próba wyjaśnienia mechanizmów ich powstawania'''
-* Maria Stelmach: '''Relacje między myślą, językiem, a kulturą oraz inne nierozwiązane problemy językoznawstwa'''+* '''Relacje między myślą, językiem, a kulturą oraz inne nierozwiązane problemy językoznawstwa'''
-* Olga Stochaj: '''Historia liczby Pi'''+* '''Historia liczby Pi'''
-* Paweł Szulc: '''W jaki sposób dajemy oszukać swój umysł?'''+* '''W jaki sposób dajemy oszukać swój umysł?'''
-* Marcin Wiśniewski: '''Paradoksy i sofizmaty'''+* '''Paradoksy i sofizmaty'''
-* Katarzyna Wypniewska: '''Iluzje dotykowe i ich wykorzystanie w tworzeniu nowych technologii'''+* '''Iluzje dotykowe i ich wykorzystanie w tworzeniu nowych technologii'''
-* Agnieszka Zdybel: '''Iluzje słuchowe'''+* '''Iluzje słuchowe'''
---- ----
[[Category:Dydaktyka]] [[Category:Dydaktyka]]

Aktualna wersja

Spis treści

CV | Badania | Posługa dydaktyczna | Publikacje | Teksty on line


[edytuj] Zagadki matematyczne

  • Następny wykład Zagadki odbędzie się w roku akademickim 2023-2024 (semestr letni).
  • Zagadki to wykład fakultatywny dla III roku studiów licencjackich oraz I i II roku studiów magisterskich kognitywistyki UAM.
  • Czas: wtorek, godzina zostanie ustalona po skonstruowaniu planu zajęć.
  • Miejsce: sala zostanie ustalona po skonstruowaniu planu zajęć, budynek D, Szamarzewskiego 89.

W roku akademickim 2021-2022 zapraszam na wykład fakultatywny Logika algebraiczna (semestr zimowy):

W roku akademickim 2018-2019 zapraszam na wykład fakultatywny Metalogika (semestr zimowy):

W roku akademickim 2016-2017 zapraszam na wykład fakultatywny Poznanie matematyczne (semestr letni):

  • W roku akademickim 2015/2016 wykład Zagadki będzie prowadzony na Wydziale Nauk Społecznych UAM (semestr letni).

[edytuj] Tematy wykładów

[edytuj] Wstęp

Poniżej zamieszczamy przykłady zagadek należących do wymienionych (umownych) grup tematycznych.
Rozwiązania zagadek podawane będą na wykładzie.

[edytuj] Zagadki matematyczne

[edytuj] Figle logiczne

[edytuj] Inne zagadki

[edytuj] Dodatki

[edytuj] Wykorzystane prezentacje i teksty

  • Błędy matematyczne. 61 Konferencja Historii Logiki, Uniwersytet Jagielloński, Kraków, 20-21 października 2015.
  • Matematyka i Humanistki. IV Konferencja Filozofii Matematyki i Informatyki, Wydział Matematyki i Informatyki UAM, Poznań, 5-6 grudnia 2014.
  • Obiekty patologiczne w matematyce. Seminarium Dydaktyki, Filozofii i Podstaw Matematyki, Instytut Matematyki, Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN, Kraków, 23 października 2014.
  • Patologie matematyczne. 60 Konferencja Historii Logiki, Uniwersytet Jagielloński, Kraków, 21-22 października 2014.
  • Urok zagadek matematycznych. Spotkanie Oddziału Krakowskiego Polskiego Towarzystwa Matematycznego oraz Młodzieżowego Towarzystwa Przyjaciół Nauk i Sztuk w Centrum Młodzieży im. dr H. Jordana, Kraków, 24 października 2013.
  • Zagadki matematyczne. 59 Konferencja Historii Logiki, Uniwersytet Jagielloński, Kraków, 22 października 2013.
  • Pułapki intuicji. Konferencja Epistemologia matematyki, Uniwersytet Szczeciński, Pobierowo, 4-9 czerwca 2013.
  • Wesołe zagadki. 22 Spotkanie Grupy Logiki, Języka i Informacji, Uniwersytet Opolski, Opole, 14 maja 2013.
  • Sen Motyla. Zastosowania Logiki w Filozofii i Podstawach Matematyki XIV, Szklarska Poręba, 20-24 kwietnia 2009.
  • Ptak Gödla. Applications of Algebra to Logic and Computer Science XI, Zakopane, 2007.

[edytuj] Tłumaczenia książek Raymonda Smullyana



[edytuj] Linki

[edytuj] Tematy esejów zaliczeniowych

Tematy esejów zaliczeniowych wybrane przez słuchaczy wykładu:

[edytuj] Tematy esejów zaliczeniowych 2022

  • Iluzje
  • Hipoteza ABC - wielka zagadka matematyki?
  • O heurystykach słów kilka
  • Kilka pytań do snu
  • Logika prawdziwego snu
  • Rozwiązywanie nonogramów - heurystyki a implementacja logiczna

[edytuj] Tematy esejów zaliczeniowych 2019

  • Alicja w Krainie Logiki
  • Teoria alternatywnych rzeczywistości i jej interpretacje
  • Liczby pierwsze – regularny chaos czy chaotyczna reguła?
  • Czy odkrycie w matematyce to podświadome dzieło umysłu?
  • Wywieranie wpływu na ludzi w przeszłości i dziś
  • System dedukcji naturalnej dla logiki Gödla-Dummetta
  • Upraszczanie matematyki: czemu nie lubimy się jej uczyć?
  • Myślenie szybkie i wolne w życiu człowieka
  • O śpiących i obudzonych, czyli logika snu i jawy Raymonda Smullyana
  • Paradoksy zachowań hazardowych
  • Rola matematyki w życiu a lęk przed nią
  • Zagadki muzyczne
  • Zdobywanie wiedzy o heurystykach i błędach logicznych jako trening metapoznawczy

[edytuj] Tematy esejów zaliczeniowych 2016

  • Mózg jako organ służący do rozwiązywania zagadek.
  • Mosty królewieckie w probówce. Rozwiązywanie problemów grafowych za pomocą komputerów DNA.
  • Mechanizmy kognitywne leżące u podłoża metody Horse Assisted Education.
  • Siedem złotych pytań kryminalistyki: metody i proces tworzenia profilu nieznanego sprawcy.
  • Ewolucyjne ujęcie technologii w Summa technologiae Stanisława Lema.
  • Zagadki logiczne w grach komputerowych.
  • Optymalizacja rozwiązań Najtrudniejszej zagadki logicznej na świecie przy użyciu scenariuszy erotetycznych.
  • Efekty postrzegania wartości istotności statystycznej jako dychotomicznego wskaźnika decyzyjnego (istotny/nieistotny) w psychologii.
  • Wykorzystanie zagadek w rehabilitacji procesów poznawczych.
  • Heurystyki i ich rola w podejmowaniu decyzji.
  • Śledztwa kierowane – dychotomia przetwarzania i przesłanki perswazyjne w służbie narracji.
  • Ciekawość ludzka – popęd do zrozumienia zagadkowego świata.
  • Sylogizmy.
  • Czy para-naukowe idee mają wpływ na rozwój nauki?
  • Przegląd paradoksów semantycznych.
  • Praktyczne zastosowania iluzji optycznych.
  • Zastosowanie matematyki w sztuce: złoty podział.
  • Mastermind – zagadka naszego pokolenia.
  • Błędy logiczne oraz nieuczciwe praktyki erystyczne teistów i ateistów w dyskusji o istnieniu Boga.

[edytuj] Tematy esejów zaliczeniowych 2015

  • Komputery, ludzie i kreatywność - zarzuty Lady Lovelace i mit człowieka innowacyjnego.
  • Nierozwiązywalna zagadka świadomości.
  • Czy jesteśmy racjonalni?
  • Zastosowanie gry Takie Życie w badaniu rozumowań.
  • Zagadki z kręgu kulturowego ludu Joruba.
  • Fonosemantyka a wiedza potoczna dla sztucznej inteligencji.
  • Nieszablonowość zagadek lateralnych.

[edytuj] Tematy esejów zaliczeniowych 2014

  • Czy gesty mogą wpływać na naukę oraz rozumienie matematyki?
  • Zagadki w zamkniętym pomieszczeniu.
  • Konfabulacje - próby racjonalnej odpowiedzi na zagadki umysłu.
  • Wyznaczanie pomyślnych i niepomyślnych dni w kalendarzu balijskim na podstawie systemu Pawukon.
  • Puryzm językowy a zapożyczenia w języku koreańskim.
  • Kariera mnicha Sindona.
  • Systemy liczbowe na świecie.
  • Paradoks Fermiego.
  • Koreańskie przesądy.
  • Szamanizm w Korei.
  • Wpływ tradycyjnego kalendarza koreańskiego na życie Koreańczyków.
  • Paradoksy.
  • Wybrane iluzje słuchowe w oparciu o badania prof. Diany Deutsch.
  • Paradoksy fizyczne.
  • Uprzejmość a wulgarność w języku japońskim.
  • Magia vs. religia.

[edytuj] Tematy esejów zaliczeniowych 2013

  • Czy zagadki logiczne nadają się do mierzenia inteligencji?
  • Czy możemy ufać naszym zmysłom? Parę słów o iluzjach
  • Rozszyfrowanie zapisów matematycznych starożytnego Egiptu
  • Iluzje pamięci w kontekście wspomnień
  • Emocje
  • Iluzje optyczne
  • Kostka Rubika i jej ciekawe oblicze
  • Teleportacja
  • Zagadki typu syntetycznego i analitycznego w malarstwie
  • Synestezja
  • Iluzje i złudzenia optyczne
  • Zagadkowe dzieła czyli zderzenie mózgu ze sztuką
  • Zagadkowe istnienie liczb pierwszych
  • O iluzjach, które zwodzą oko, ale nie rękę
  • Rycerze, łotrzy, szpiedzy, mnisi, szaleńcy: wstęp do rozważań
  • Iluzje wzrokowe – czym są, klasyfikacje iluzji oraz próba wyjaśnienia mechanizmów ich powstawania
  • Relacje między myślą, językiem, a kulturą oraz inne nierozwiązane problemy językoznawstwa
  • Historia liczby Pi
  • W jaki sposób dajemy oszukać swój umysł?
  • Paradoksy i sofizmaty
  • Iluzje dotykowe i ich wykorzystanie w tworzeniu nowych technologii
  • Iluzje słuchowe