Site programming by Marcin Junczys-Dowmunt



 
 
 

Wlodzimierz Lapis - Dydaktyka

From Zakład Logiki Stosowanej

(Różnice między wersjami)
Wersja z dnia 22:12, 27 lut 2008 (edytuj)
Lapis (Dyskusja | wkład)
(New page: ZAJĘCIA NR 1 Pojęcie i dziedzina informatyki INFORmacja + autoMATYKA = INFORMATYKA. Najprostsza definicja informatyka: informatyka, to nauka o automatycznym przetwarzaniu danych. Je...)
← Poprzednia edycja
Aktualna wersja (22:11, 5 lis 2015) (edytuj) (undo)
Lapis (Dyskusja | wkład)
(Wstęp do matematyki - podręcznik)
 
(24 intermediate revisions not shown.)
Linia 1: Linia 1:
-ZAJĘCIA NR 1+=MOJA DYDAKTYKA=
-Pojęcie i dziedzina informatyki +==Informatyka dla I roku etnolingwistyki (30 godz.)==
-INFORmacja + autoMATYKA = INFORMATYKA. +* [[Media: INF0.pdf | Krótki sylabus]]
-Najprostsza definicja informatyka: informatyka, to nauka o automatycznym przetwarzaniu danych. +* [[Media: INF1.pdf | Zajęcia nr 1 (18 - 22 II 2008)]]
-Jej powstanie datuje się wraz z powstaniem pierwszego komputera (wtedy tzw. „maszyny cyfrowej”) ENIAC w 1944 r. +* [[Media: INF2.pdf | Zajęcia nr 2 (25 - 29 II 2008)]]
-Inne definicje informatyki: +* [[Media: INF3.pdf | Zajęcia nr 3 (3 - 7 III 2008)]]
-1) Informatyka, jest to dziedzina wiedzy, która obejmuje dziedziny nauki i techniki związane ze zbieraniem i przechowywaniem informacji, ich przetwarzaniem oraz sposobami ich reprezentowania, jak również z budową maszyn, urządzeń i systemów służących do powyższych celów. +* [[Media: INF4.pdf | Zajęcia nr 4 (10 - 14 III 2008)]]
-Kładzie ona nacisk na to, co się robi z informacją (zbiera, przechowuje, przetwarza i udostępnia) oraz przy pomocy czego się to realizuje (maszyny i systemy – tak fizyczne, jak i logiczne). +* [[Media: INF5.pdf | Zajęcia nr 5 (17 - 28 III 2008)]]
-2) Informatyka jest nauką o racjonalnym przetwarzaniu, zwłaszcza przez automaty, informacji rozumianej jako nośnik ludzkiej wiedzy i komunikacji w dziedzinach technicznych, ekonomicznych i socjalnych. +* [[Media: zaliczenie.pdf | zadanie na zaliczenie]] - ostatnio uzupełnione!
-Ta z kolei definicja kładzie nacisk na racjonalność działań informatycznych realizowanych przez automaty, w związku z przetwarzaniem informacji służącej ludziom we wszystkich sferach ich życia. Mamy więc tu 3 aspekty przetwarzania informacji: racjonalność, automatyczność, uniwersalność (odnoszą się do wszelkich dziedzin życia). +* [[Media: INF6.pdf | Zajęcia nr 6 (2 - 7 IV 2008)]]
-Jak jednak definiuje się informację? Czym różni się informacja od wiadomości i od komunikatu? Zobaczmy po kolei: +* [[Media: INF7.pdf | Zajęcia nr 7 (9 - 14 IV 2008)]]
-Definicje informacji: +* [[Media: Inf8a.pdf | Zajęcia nr 8 - cz. 1 (16 - 21 IV 2008)]]
-1) Informacją jest każdy czynnik który może być wykorzystany do sprawniejszego i celowego działania człowieka lub automatu. +* [[Media: Inf8b.pdf | Zajęcia nr 8 - cz. 2 (16 - 21 IV 2008)]]
-2) Informacją jest każdy czynnik zmniejszający niewiedzę jej odbiorcy (lub równoważnie: zwiększający jego wiedzę). +* [[Media: Pozostale.pdf | Pozostałe zajęcia]]
-3) Informacjami są rozpoznania będące wynikiem zjawisk naturalnych lub czynności ludzkiej we wszelkich dziedzinach działalności. +* [[Media: Projekty.pdf | Dostarczone projekty]]
-Informacja musi więc COŚ WNOSIĆ. Wiadomość niekoniecznie. Informacja jest to więc szczególny rodzaj wiadomości. +
-Wiadomość (a co za tym idzie i informacja) może być przekazana tylko w wyniku komunikatu. Komunikat jest to więc AKT przekazu wiadomości (w szczególnym przypadku informacji). +
-Ciekawe spostrzeżenia (wytłumacz!): +
-1) Tę samą wiadomość można przekazać za pomocą różnych komunikatów. +
-2) Ten sam komunikat może przekazywać różne wiadomości (informacje) dla różnych odbiorców. +
-3) Ten sam komunikat może przekazać temu samemu odbiorcy różne wiadomości (informacje) zależnie od źródła wiadomości (informacji). +
-Jeszcze kilka definicji: +
-1) Komunikatem nazywamy odpowiednio zakodowaną wiadomość (być może zawierającą pewna ilość informacji). Komunikat to samoistny obiekt fizyczny, np. sygnał świetlny, modulowana fala elektromagnetyczna, tekst pisany. +
-2) Wiadomość, to relacja między nadawcą, a odbiorcą. +
-3) (najbardziej pokręcona spośród znanych mi definicji; nie ucz się jej!):+
-Informacją nazywamy wielkość abstrakcyjną która może być przekazywana w pewnych obiektach, przesyłana między pewnymi obiektami i stosowana do sterowania pewnymi obiektami, przy czym przez obiekty rozumie się organizmy żywe, urządzenia techniczne oraz systemy takich obiektów. +
-Jednostki informacji. +==Lingwistyka matematyczna i teoria automatów - podręcznik==
-Gdyby Szekspir żył w czasach obecnych – wówczas zapewne zamiast „to be or not to be” powiedziałby „to bit or not to bit”, bo „bit” oznacza to samo, co „be” – bycie; orzeka że coś jest lub że tego czegoś nie ma. +
-1 bit – to podstawowa jednostka informacji (w informatyce)+
-Umożliwia rozróżnienie 2 sytuacji (bycie i nie-bycie). +
-2 bity umożliwiają rozróżnienie już 4 sytuacji – np. pierwszy z nich – czy mamy do czynienia z obiektem 1 lub 2 czy też 3 lub 4, a drugi – czy o obiektem o nr parzystym (czy tez nieparzystym). Trzeci bit – znowu podwoi ilość rozróżnianych obiektów (określa czy mamy do czynienia ze starą czy z nową czwórką obiektów, a wówczas 2 pozostałe bity z tych 4 obiektów wyróżniają jeden, co już wcześniej omówiliśmy). +
-W ten sposób otrzymujemy kolejne potęgi dwójki (2^3 – to zapis: 2 do potęgi 3)” +
-2^1 = 2+
-2^2 = 4+
-2^3 = 8+
-2^4 = 16+
-2^5 = 32 (5 bitów umożliwia wybór 1 z właśnie 32 liter alfabetu polskiego!)+
-2^6 = 64 (6. bit dodatkowo rozróżnia małe i wielki litery)+
-2^7 = 128 (tu jeszcze wchodzą pozostałe tzw. znaki alfanumeryczne)+
-2^8 = 256 (tu uwzględniony jest jeszcze kontrolny tzw. bit parzystości). +
-Ciąg 8 bitów, to bajt (8 b = 1 B). Umożliwia on rozróżnianie między sobą 256 sytuacji. +
-Kontynuując otrzymujemy: +
-2^9 = 512+
-2^10 = 1024 (bardzo ważna liczba, bo 1 kilo = 1 tysiąc, np. 1kg = 1000 g, a że w informatyce wszystko oparte jest na d4)ójce, więc w niej mamy np. 1Kb = 1024 b – duże K, bo to jest 1024, a nie jakieś tam 1000 oznaczane przez małe k!). +
-CDN…+* [[Media: S0L.pdf | Tytuł, motto, spis treści i przedmowa]]
 +* [[Media: S1L.pdf | Rozdział I - Podstawowe pojęcia i ogólne twierdzenia lingwistyki matematycznej]]
 +* [[Media: S2L.pdf | Rozdział II - Gramatyki bezkontekstowe]]
 +* [[Media: S3L.pdf | Rozdział III - Gramatyki regularne]]
 +* [[Media: S4L.pdf | Rozdział IV - Gramatyki kontekstowe]]
 +* [[Media: S5L.pdf | Rozdział V - Gramatyki struktur frazowych]]
 +* [[Media: S6L.pdf | Rozdział VI - Automaty skończenie-stanowe]]
 +* [[Media: S7L.pdf | Rozdział VII - Automaty ze stosem]]
 +* [[Media: S8L.pdf | Rozdział VIII - Maszyna Turinga]]
 +* [[Media: S9L.pdf | Bibliografia ]]
 + 
 +==Wstęp do matematyki - podręcznik==
 + 
 +* [[Media: wdm.pdf | podręcznik]]
 + 
 +==Projekty WWW==

Aktualna wersja

Spis treści

[edytuj] MOJA DYDAKTYKA

[edytuj] Informatyka dla I roku etnolingwistyki (30 godz.)

[edytuj] Lingwistyka matematyczna i teoria automatów - podręcznik

[edytuj] Wstęp do matematyki - podręcznik

[edytuj] Projekty WWW