Matcog
From Zakład Logiki Stosowanej
(Różnice między wersjami)
Wersja z dnia 20:16, 16 paź 2018 (edytuj) Pogonowski (Dyskusja | wkład) (→Poznanie matematyczne) ← Poprzednia edycja |
Aktualna wersja (20:32, 26 maj 2024) (edytuj) (undo) Pogonowski (Dyskusja | wkład) (→Syllabus) |
||
(One intermediate revision not shown.) | |||
Linia 20: | Linia 20: | ||
==Syllabus== | ==Syllabus== | ||
- | * [[Media: sylmatcog.pdf | Syllabus w stylizacji krk]] | + | * [[Media: sylmatcog.pdf | Stary syllabus w stylizacji krk]] |
* [[Media: matcog.pdf | Syllabus opisowy]] | * [[Media: matcog.pdf | Syllabus opisowy]] | ||
+ | * [[Media: Sylabus_poznanie_matematyczne_2021.pdf | Nowy sylabus]] | ||
==Tematy wykładów== | ==Tematy wykładów== | ||
Linia 50: | Linia 51: | ||
==Tematy esejów zaliczeniowych== | ==Tematy esejów zaliczeniowych== | ||
- | Uwaga: niektóre tytuły powtarzają się, gdyż pewne tematy zainteresowały większą liczbę osób. | + | Uwaga: niektóre tytuły powtarzają się, gdyż pewne tematy zainteresowały większą liczbę osób. Wyliczamy wszystkie eseje. Wiele osób proponowało własne tematy, w uzgodnieniu z prowadzącym. |
* Wielki Zderzacz Hadronów jako przykład matematycznego poszerzania pola percepcyjnego | * Wielki Zderzacz Hadronów jako przykład matematycznego poszerzania pola percepcyjnego |
Aktualna wersja
Spis treści |
CV | Badania | Posługa dydaktyczna | Publikacje | Teksty on line
[edytuj] Poznanie matematyczne
Wykład fakultatywny dla studentów kognitywistyki UAM.
Wtorek, 16:45-18:15, sala 310, budynek D.
[edytuj] Syllabus
[edytuj] Tematy wykładów
- 0.1. Wprowadzenie
- 0.2. Wyobraźnia matematyczna
- 1. Przełomowe idee w matematyce (do 1800 roku)
- 2. Rewolucja strukturalna w wieku XIX
- 3. Informacja o wybranych działach matematyki współczesnej
- 4. Praktyka badawcza: ustalanie standardów
- 5. Praktyka badawcza: wyznaczanie granic badawczych
- 6. Praktyka badawcza: wielkie programy
- 7. Filozofia matematyki: stanowiska tradycyjne
- 8. Filozofia matematyki: odmiany empiryzmu
- 9. Filozofia matematyki: ontologia i epistemologia matematyki
- 10. Ujęcia kognitywne: zdolności numeryczne
- 11. Ujęcia kognitywne: matematyka ucieleśniona - ustalenia i hipotezy
- 12. Ujęcia kognitywne: matematyka ucieleśniona - polemika
- 13. Ujęcia kognitywne: matematyka osadzona w kulturze
- 14. Ujęcia kognitywne: matematyka, świat, umysł
- 15. Wyzwania dla dydaktyki matematyki
[edytuj] Tematy esejów zaliczeniowych
Uwaga: niektóre tytuły powtarzają się, gdyż pewne tematy zainteresowały większą liczbę osób. Wyliczamy wszystkie eseje. Wiele osób proponowało własne tematy, w uzgodnieniu z prowadzącym.
- Wielki Zderzacz Hadronów jako przykład matematycznego poszerzania pola percepcyjnego
- Przyczyny lęku przed matematyką
- Gry matematyczne – czy się kalkulują?
- Lęk przed matematyką
- Do we need language to count? Link between language and number representations in the brain
- Przyczyny leku matematycznego
- Matematyka zwierzęca
- Matematyka zwierzęca
- Przyczyny lęku przed matematyką oraz jego konsekwencje
- Inteligencja przestrzenna w ujęciu teorii Gardnera i perspektywy rozwijania jej u dzieci
- Ciąg Fibonacciego – omówienie własności i krytyka mitów osadzonych w popkulturze
- Projekt Budząca się Szkoła jako pomoc w nabywaniu dojrzałości do nauki matematyki
- Systemy liczenia na palcach w różnych kulturach świata
- Konstrukcje matematyczne w twórczości J.L. Borghesa i wybranych członków grupy OuLiPo
- Matematyczne filmy edukacyjne
- Przyczyny lęku przed matematyką
- Would a student like KE system?
- Etnomatematyka
- Matematyka, muzyka i umysł. Czy związki między matematyką a muzyką odciskają swoje powiązania w umyśle?
- Dlaczego nie należy wierzyć komputerowi, czyli arytmetyka zmiennoprzecinkowa
- Matematyka a polityka
- Matematyka zwierząt
- Matematycy wśród naczelnych
- Gry matematyczne – czyli o grywalizacji w edukacji
- Eksperymenty dotyczące zmysłu liczby
- Przyczyny lęku przed matematyką
- Rozważania na temat wpływu badań nad występowaniem kompetencji numerycznych u zwierząt na edukację matematyki dla dzieci w okresie
przedszkolnym
- Przyczyny lęku przed matematyką
- Nie ma gier bez matematyki
- Myślenie lateralne w rozwiązywaniu „nieschematycznych” problemów matematycznych
- Matematyka zwierzęca
- Lęk przed matematyką a stereotypy dotyczące kobiet
- Błędy matematyczne – o nieoczywistej poprawności rozwiązań nienormatywnych w problemach statystycznych
- Dowody na istnienie mentalnej osi liczbowej
- Zdolności numeryczne wśród zwierząt
- Algorytmy w biznesie i sieciach społecznościowych
- „Okrągła” liczba dziesięć a komfort liczenia w systemie dwunastkowym
- Neuronalne korelaty zdolności matematycznych
- Bayesiańskie wyjaśnienie „The Uncanny Valley” jako próba matematycznego modelowania zjawiska psychologicznego
- Klasyfikacje reguł konstrukcji zadań i odpowiedzi w Teście Matryc Ravena w wersji dla Zaawansowanych
- Paradoksy nieskończoności w kontekście nieskończoności
- Czy życie jest grą?
- Iluzje wzrokowe, geometria i błędy percepcyjne. Czyli o tym, jak matematyka płata nam figle
- Skutki lęku przed matematyką
- Przyczyny leku przed matematyką
- Przyczyny trudności dzieci w uczeniu się matematyki
- Przestrzeń w filozofii Kanta a odkrycie geometrii nieuklidesowych
- Ciąg Fibonacciego i boska proporcja – idealny artefakt lub naturalne przyzwyczajenie w życiu człowieka
- Błędy matematyczne
- Przyczyny lęku przed matematyką