Matcog
From Zakład Logiki Stosowanej
(Różnice między wersjami)
Wersja z dnia 18:42, 20 kwi 2016 (edytuj) Pogonowski (Dyskusja | wkład) (New page: __TOC__ en:Jerzy_Pogonowski_-_Teaching de:Jerzy_Pogonowski_-_Lehre CV | Badania | [[Jerzy Pogono...) ← Poprzednia edycja |
Aktualna wersja (20:32, 26 maj 2024) (edytuj) (undo) Pogonowski (Dyskusja | wkład) (→Syllabus) |
||
(12 intermediate revisions not shown.) | |||
Linia 12: | Linia 12: | ||
---- | ---- | ||
- | Planowany wykład fakultatywny dla studentów kognitywistyki. | + | =Poznanie matematyczne= |
+ | |||
+ | Wykład fakultatywny dla studentów kognitywistyki UAM. | ||
+ | |||
+ | Wtorek, 16:45-18:15, sala 310, budynek D. | ||
+ | |||
+ | ==Syllabus== | ||
+ | |||
+ | * [[Media: sylmatcog.pdf | Stary syllabus w stylizacji krk]] | ||
+ | * [[Media: matcog.pdf | Syllabus opisowy]] | ||
+ | * [[Media: Sylabus_poznanie_matematyczne_2021.pdf | Nowy sylabus]] | ||
+ | |||
+ | ==Tematy wykładów== | ||
+ | |||
+ | * 0.1. [[Media: pozmat00.pdf | Wprowadzenie]] | ||
+ | * 0.2. [[Media: pozmat01.pdf | Wyobraźnia matematyczna]] | ||
+ | |||
+ | * 1. Przełomowe idee w matematyce (do 1800 roku) | ||
+ | * 2. Rewolucja strukturalna w wieku XIX | ||
+ | * 3. Informacja o wybranych działach matematyki współczesnej | ||
+ | |||
+ | * 4. Praktyka badawcza: ustalanie standardów | ||
+ | * 5. Praktyka badawcza: wyznaczanie granic badawczych | ||
+ | * 6. Praktyka badawcza: wielkie programy | ||
+ | |||
+ | * 7. Filozofia matematyki: stanowiska tradycyjne | ||
+ | * 8. Filozofia matematyki: odmiany empiryzmu | ||
+ | * 9. Filozofia matematyki: ontologia i epistemologia matematyki | ||
+ | |||
+ | * 10. Ujęcia kognitywne: zdolności numeryczne | ||
+ | * 11. Ujęcia kognitywne: matematyka ucieleśniona - ustalenia i hipotezy | ||
+ | * 12. Ujęcia kognitywne: matematyka ucieleśniona - polemika | ||
+ | * 13. Ujęcia kognitywne: matematyka osadzona w kulturze | ||
+ | * 14. Ujęcia kognitywne: matematyka, świat, umysł | ||
+ | |||
+ | * 15. Wyzwania dla dydaktyki matematyki | ||
+ | |||
+ | ==Tematy esejów zaliczeniowych== | ||
+ | |||
+ | Uwaga: niektóre tytuły powtarzają się, gdyż pewne tematy zainteresowały większą liczbę osób. Wyliczamy wszystkie eseje. Wiele osób proponowało własne tematy, w uzgodnieniu z prowadzącym. | ||
+ | |||
+ | * Wielki Zderzacz Hadronów jako przykład matematycznego poszerzania pola percepcyjnego | ||
+ | |||
+ | * Przyczyny lęku przed matematyką | ||
+ | |||
+ | * Gry matematyczne – czy się kalkulują? | ||
+ | |||
+ | * Lęk przed matematyką | ||
+ | |||
+ | * Do we need language to count? Link between language and number representations in the brain | ||
+ | |||
+ | * Przyczyny leku matematycznego | ||
+ | |||
+ | * Matematyka zwierzęca | ||
+ | |||
+ | * Matematyka zwierzęca | ||
+ | |||
+ | * Przyczyny lęku przed matematyką oraz jego konsekwencje | ||
+ | |||
+ | * Inteligencja przestrzenna w ujęciu teorii Gardnera i perspektywy rozwijania jej u dzieci | ||
+ | |||
+ | * Ciąg Fibonacciego – omówienie własności i krytyka mitów osadzonych w popkulturze | ||
+ | |||
+ | * Projekt Budząca się Szkoła jako pomoc w nabywaniu dojrzałości do nauki matematyki | ||
+ | |||
+ | * Systemy liczenia na palcach w różnych kulturach świata | ||
+ | |||
+ | * Konstrukcje matematyczne w twórczości J.L. Borghesa i wybranych członków grupy OuLiPo | ||
+ | |||
+ | * Matematyczne filmy edukacyjne | ||
+ | |||
+ | * Przyczyny lęku przed matematyką | ||
+ | |||
+ | * Would a student like KE system? | ||
+ | |||
+ | * Etnomatematyka | ||
+ | |||
+ | * Matematyka, muzyka i umysł. Czy związki między matematyką a muzyką odciskają swoje powiązania w umyśle? | ||
+ | |||
+ | * Dlaczego nie należy wierzyć komputerowi, czyli arytmetyka zmiennoprzecinkowa | ||
+ | |||
+ | * Matematyka a polityka | ||
+ | |||
+ | * Matematyka zwierząt | ||
+ | |||
+ | * Matematycy wśród naczelnych | ||
+ | |||
+ | * Gry matematyczne – czyli o grywalizacji w edukacji | ||
+ | |||
+ | * Eksperymenty dotyczące zmysłu liczby | ||
+ | |||
+ | * Przyczyny lęku przed matematyką | ||
+ | |||
+ | * Rozważania na temat wpływu badań nad występowaniem kompetencji numerycznych u zwierząt na edukację matematyki dla dzieci w okresie | ||
+ | przedszkolnym | ||
+ | |||
+ | * Przyczyny lęku przed matematyką | ||
+ | |||
+ | * Nie ma gier bez matematyki | ||
+ | |||
+ | * Myślenie lateralne w rozwiązywaniu „nieschematycznych” problemów matematycznych | ||
+ | |||
+ | * Matematyka zwierzęca | ||
+ | |||
+ | * Lęk przed matematyką a stereotypy dotyczące kobiet | ||
+ | |||
+ | * Błędy matematyczne – o nieoczywistej poprawności rozwiązań nienormatywnych w problemach statystycznych | ||
+ | |||
+ | * Dowody na istnienie mentalnej osi liczbowej | ||
+ | |||
+ | * Zdolności numeryczne wśród zwierząt | ||
+ | |||
+ | * Algorytmy w biznesie i sieciach społecznościowych | ||
+ | |||
+ | * „Okrągła” liczba dziesięć a komfort liczenia w systemie dwunastkowym | ||
+ | |||
+ | * Neuronalne korelaty zdolności matematycznych | ||
+ | |||
+ | * Bayesiańskie wyjaśnienie „The Uncanny Valley” jako próba matematycznego modelowania zjawiska psychologicznego | ||
+ | |||
+ | * Klasyfikacje reguł konstrukcji zadań i odpowiedzi w Teście Matryc Ravena w wersji dla Zaawansowanych | ||
+ | |||
+ | * Paradoksy nieskończoności w kontekście nieskończoności | ||
+ | |||
+ | * Czy życie jest grą? | ||
+ | |||
+ | * Iluzje wzrokowe, geometria i błędy percepcyjne. Czyli o tym, jak matematyka płata nam figle | ||
+ | |||
+ | * Skutki lęku przed matematyką | ||
+ | |||
+ | * Przyczyny leku przed matematyką | ||
+ | |||
+ | * Przyczyny trudności dzieci w uczeniu się matematyki | ||
+ | |||
+ | * Przestrzeń w filozofii Kanta a odkrycie geometrii nieuklidesowych | ||
+ | |||
+ | * Ciąg Fibonacciego i boska proporcja – idealny artefakt lub naturalne przyzwyczajenie w życiu człowieka | ||
+ | |||
+ | * Błędy matematyczne | ||
+ | |||
+ | * Przyczyny lęku przed matematyką | ||
+ | |||
+ | |||
+ | ---- | ||
+ | |||
+ | [[Category:Dydaktyka]] |
Aktualna wersja
Spis treści |
CV | Badania | Posługa dydaktyczna | Publikacje | Teksty on line
[edytuj] Poznanie matematyczne
Wykład fakultatywny dla studentów kognitywistyki UAM.
Wtorek, 16:45-18:15, sala 310, budynek D.
[edytuj] Syllabus
[edytuj] Tematy wykładów
- 0.1. Wprowadzenie
- 0.2. Wyobraźnia matematyczna
- 1. Przełomowe idee w matematyce (do 1800 roku)
- 2. Rewolucja strukturalna w wieku XIX
- 3. Informacja o wybranych działach matematyki współczesnej
- 4. Praktyka badawcza: ustalanie standardów
- 5. Praktyka badawcza: wyznaczanie granic badawczych
- 6. Praktyka badawcza: wielkie programy
- 7. Filozofia matematyki: stanowiska tradycyjne
- 8. Filozofia matematyki: odmiany empiryzmu
- 9. Filozofia matematyki: ontologia i epistemologia matematyki
- 10. Ujęcia kognitywne: zdolności numeryczne
- 11. Ujęcia kognitywne: matematyka ucieleśniona - ustalenia i hipotezy
- 12. Ujęcia kognitywne: matematyka ucieleśniona - polemika
- 13. Ujęcia kognitywne: matematyka osadzona w kulturze
- 14. Ujęcia kognitywne: matematyka, świat, umysł
- 15. Wyzwania dla dydaktyki matematyki
[edytuj] Tematy esejów zaliczeniowych
Uwaga: niektóre tytuły powtarzają się, gdyż pewne tematy zainteresowały większą liczbę osób. Wyliczamy wszystkie eseje. Wiele osób proponowało własne tematy, w uzgodnieniu z prowadzącym.
- Wielki Zderzacz Hadronów jako przykład matematycznego poszerzania pola percepcyjnego
- Przyczyny lęku przed matematyką
- Gry matematyczne – czy się kalkulują?
- Lęk przed matematyką
- Do we need language to count? Link between language and number representations in the brain
- Przyczyny leku matematycznego
- Matematyka zwierzęca
- Matematyka zwierzęca
- Przyczyny lęku przed matematyką oraz jego konsekwencje
- Inteligencja przestrzenna w ujęciu teorii Gardnera i perspektywy rozwijania jej u dzieci
- Ciąg Fibonacciego – omówienie własności i krytyka mitów osadzonych w popkulturze
- Projekt Budząca się Szkoła jako pomoc w nabywaniu dojrzałości do nauki matematyki
- Systemy liczenia na palcach w różnych kulturach świata
- Konstrukcje matematyczne w twórczości J.L. Borghesa i wybranych członków grupy OuLiPo
- Matematyczne filmy edukacyjne
- Przyczyny lęku przed matematyką
- Would a student like KE system?
- Etnomatematyka
- Matematyka, muzyka i umysł. Czy związki między matematyką a muzyką odciskają swoje powiązania w umyśle?
- Dlaczego nie należy wierzyć komputerowi, czyli arytmetyka zmiennoprzecinkowa
- Matematyka a polityka
- Matematyka zwierząt
- Matematycy wśród naczelnych
- Gry matematyczne – czyli o grywalizacji w edukacji
- Eksperymenty dotyczące zmysłu liczby
- Przyczyny lęku przed matematyką
- Rozważania na temat wpływu badań nad występowaniem kompetencji numerycznych u zwierząt na edukację matematyki dla dzieci w okresie
przedszkolnym
- Przyczyny lęku przed matematyką
- Nie ma gier bez matematyki
- Myślenie lateralne w rozwiązywaniu „nieschematycznych” problemów matematycznych
- Matematyka zwierzęca
- Lęk przed matematyką a stereotypy dotyczące kobiet
- Błędy matematyczne – o nieoczywistej poprawności rozwiązań nienormatywnych w problemach statystycznych
- Dowody na istnienie mentalnej osi liczbowej
- Zdolności numeryczne wśród zwierząt
- Algorytmy w biznesie i sieciach społecznościowych
- „Okrągła” liczba dziesięć a komfort liczenia w systemie dwunastkowym
- Neuronalne korelaty zdolności matematycznych
- Bayesiańskie wyjaśnienie „The Uncanny Valley” jako próba matematycznego modelowania zjawiska psychologicznego
- Klasyfikacje reguł konstrukcji zadań i odpowiedzi w Teście Matryc Ravena w wersji dla Zaawansowanych
- Paradoksy nieskończoności w kontekście nieskończoności
- Czy życie jest grą?
- Iluzje wzrokowe, geometria i błędy percepcyjne. Czyli o tym, jak matematyka płata nam figle
- Skutki lęku przed matematyką
- Przyczyny leku przed matematyką
- Przyczyny trudności dzieci w uczeniu się matematyki
- Przestrzeń w filozofii Kanta a odkrycie geometrii nieuklidesowych
- Ciąg Fibonacciego i boska proporcja – idealny artefakt lub naturalne przyzwyczajenie w życiu człowieka
- Błędy matematyczne
- Przyczyny lęku przed matematyką