Site programming by Marcin Junczys-Dowmunt



 
 
 
W innych językach: English | Deutsch

Matcog

From Zakład Logiki Stosowanej

(Różnice między wersjami)
Wersja z dnia 16:34, 21 kwi 2016 (edytuj)
Pogonowski (Dyskusja | wkład)

← Poprzednia edycja
Aktualna wersja (20:19, 16 paź 2018) (edytuj) (undo)
Pogonowski (Dyskusja | wkład)
(Tematy esejów zaliczeniowych)
 
(5 intermediate revisions not shown.)
Linia 14: Linia 14:
=Poznanie matematyczne= =Poznanie matematyczne=
-Planowany wykład fakultatywny dla studentów kognitywistyki UAM.+Wykład fakultatywny dla studentów kognitywistyki UAM.
 + 
 +Wtorek, 16:45-18:15, sala 310, budynek D.
==Syllabus== ==Syllabus==
Linia 20: Linia 22:
* [[Media: sylmatcog.pdf | Syllabus w stylizacji krk]] * [[Media: sylmatcog.pdf | Syllabus w stylizacji krk]]
* [[Media: matcog.pdf | Syllabus opisowy]] * [[Media: matcog.pdf | Syllabus opisowy]]
 +
 +==Tematy wykładów==
 +
 +* 0.1. [[Media: pozmat00.pdf | Wprowadzenie]]
 +* 0.2. [[Media: pozmat01.pdf | Wyobraźnia matematyczna]]
 +
 +* 1. Przełomowe idee w matematyce (do 1800 roku)
 +* 2. Rewolucja strukturalna w wieku XIX
 +* 3. Informacja o wybranych działach matematyki współczesnej
 +
 +* 4. Praktyka badawcza: ustalanie standardów
 +* 5. Praktyka badawcza: wyznaczanie granic badawczych
 +* 6. Praktyka badawcza: wielkie programy
 +
 +* 7. Filozofia matematyki: stanowiska tradycyjne
 +* 8. Filozofia matematyki: odmiany empiryzmu
 +* 9. Filozofia matematyki: ontologia i epistemologia matematyki
 +
 +* 10. Ujęcia kognitywne: zdolności numeryczne
 +* 11. Ujęcia kognitywne: matematyka ucieleśniona - ustalenia i hipotezy
 +* 12. Ujęcia kognitywne: matematyka ucieleśniona - polemika
 +* 13. Ujęcia kognitywne: matematyka osadzona w kulturze
 +* 14. Ujęcia kognitywne: matematyka, świat, umysł
 +
 +* 15. Wyzwania dla dydaktyki matematyki
 +
 +==Tematy esejów zaliczeniowych==
 +
 +Uwaga: niektóre tytuły powtarzają się, gdyż pewne tematy zainteresowały większą liczbę osób. Wyliczamy wszystkie eseje. Wiele osób proponowało własne tematy, w uzgodnieniu z prowadzącym.
 +
 +* Wielki Zderzacz Hadronów jako przykład matematycznego poszerzania pola percepcyjnego
 +
 +* Przyczyny lęku przed matematyką
 +
 +* Gry matematyczne – czy się kalkulują?
 +
 +* Lęk przed matematyką
 +
 +* Do we need language to count? Link between language and number representations in the brain
 +
 +* Przyczyny leku matematycznego
 +
 +* Matematyka zwierzęca
 +
 +* Matematyka zwierzęca
 +
 +* Przyczyny lęku przed matematyką oraz jego konsekwencje
 +
 +* Inteligencja przestrzenna w ujęciu teorii Gardnera i perspektywy rozwijania jej u dzieci
 +
 +* Ciąg Fibonacciego – omówienie własności i krytyka mitów osadzonych w popkulturze
 +
 +* Projekt Budząca się Szkoła jako pomoc w nabywaniu dojrzałości do nauki matematyki
 +
 +* Systemy liczenia na palcach w różnych kulturach świata
 +
 +* Konstrukcje matematyczne w twórczości J.L. Borghesa i wybranych członków grupy OuLiPo
 +
 +* Matematyczne filmy edukacyjne
 +
 +* Przyczyny lęku przed matematyką
 +
 +* Would a student like KE system?
 +
 +* Etnomatematyka
 +
 +* Matematyka, muzyka i umysł. Czy związki między matematyką a muzyką odciskają swoje powiązania w umyśle?
 +
 +* Dlaczego nie należy wierzyć komputerowi, czyli arytmetyka zmiennoprzecinkowa
 +
 +* Matematyka a polityka
 +
 +* Matematyka zwierząt
 +
 +* Matematycy wśród naczelnych
 +
 +* Gry matematyczne – czyli o grywalizacji w edukacji
 +
 +* Eksperymenty dotyczące zmysłu liczby
 +
 +* Przyczyny lęku przed matematyką
 +
 +* Rozważania na temat wpływu badań nad występowaniem kompetencji numerycznych u zwierząt na edukację matematyki dla dzieci w okresie
 +przedszkolnym
 +
 +* Przyczyny lęku przed matematyką
 +
 +* Nie ma gier bez matematyki
 +
 +* Myślenie lateralne w rozwiązywaniu „nieschematycznych” problemów matematycznych
 +
 +* Matematyka zwierzęca
 +
 +* Lęk przed matematyką a stereotypy dotyczące kobiet
 +
 +* Błędy matematyczne – o nieoczywistej poprawności rozwiązań nienormatywnych w problemach statystycznych
 +
 +* Dowody na istnienie mentalnej osi liczbowej
 +
 +* Zdolności numeryczne wśród zwierząt
 +
 +* Algorytmy w biznesie i sieciach społecznościowych
 +
 +* „Okrągła” liczba dziesięć a komfort liczenia w systemie dwunastkowym
 +
 +* Neuronalne korelaty zdolności matematycznych
 +
 +* Bayesiańskie wyjaśnienie „The Uncanny Valley” jako próba matematycznego modelowania zjawiska psychologicznego
 +
 +* Klasyfikacje reguł konstrukcji zadań i odpowiedzi w Teście Matryc Ravena w wersji dla Zaawansowanych
 +
 +* Paradoksy nieskończoności w kontekście nieskończoności
 +
 +* Czy życie jest grą?
 +
 +* Iluzje wzrokowe, geometria i błędy percepcyjne. Czyli o tym, jak matematyka płata nam figle
 +
 +* Skutki lęku przed matematyką
 +
 +* Przyczyny leku przed matematyką
 +
 +* Przyczyny trudności dzieci w uczeniu się matematyki
 +
 +* Przestrzeń w filozofii Kanta a odkrycie geometrii nieuklidesowych
 +
 +* Ciąg Fibonacciego i boska proporcja – idealny artefakt lub naturalne przyzwyczajenie w życiu człowieka
 +
 +* Błędy matematyczne
 +
 +* Przyczyny lęku przed matematyką
 +
---- ----
[[Category:Dydaktyka]] [[Category:Dydaktyka]]

Aktualna wersja

Spis treści

CV | Badania | Posługa dydaktyczna | Publikacje | Teksty on line


[edytuj] Poznanie matematyczne

Wykład fakultatywny dla studentów kognitywistyki UAM.

Wtorek, 16:45-18:15, sala 310, budynek D.

[edytuj] Syllabus

[edytuj] Tematy wykładów

  • 1. Przełomowe idee w matematyce (do 1800 roku)
  • 2. Rewolucja strukturalna w wieku XIX
  • 3. Informacja o wybranych działach matematyki współczesnej
  • 4. Praktyka badawcza: ustalanie standardów
  • 5. Praktyka badawcza: wyznaczanie granic badawczych
  • 6. Praktyka badawcza: wielkie programy
  • 7. Filozofia matematyki: stanowiska tradycyjne
  • 8. Filozofia matematyki: odmiany empiryzmu
  • 9. Filozofia matematyki: ontologia i epistemologia matematyki
  • 10. Ujęcia kognitywne: zdolności numeryczne
  • 11. Ujęcia kognitywne: matematyka ucieleśniona - ustalenia i hipotezy
  • 12. Ujęcia kognitywne: matematyka ucieleśniona - polemika
  • 13. Ujęcia kognitywne: matematyka osadzona w kulturze
  • 14. Ujęcia kognitywne: matematyka, świat, umysł
  • 15. Wyzwania dla dydaktyki matematyki

[edytuj] Tematy esejów zaliczeniowych

Uwaga: niektóre tytuły powtarzają się, gdyż pewne tematy zainteresowały większą liczbę osób. Wyliczamy wszystkie eseje. Wiele osób proponowało własne tematy, w uzgodnieniu z prowadzącym.

  • Wielki Zderzacz Hadronów jako przykład matematycznego poszerzania pola percepcyjnego
  • Przyczyny lęku przed matematyką
  • Gry matematyczne – czy się kalkulują?
  • Lęk przed matematyką
  • Do we need language to count? Link between language and number representations in the brain
  • Przyczyny leku matematycznego
  • Matematyka zwierzęca
  • Matematyka zwierzęca
  • Przyczyny lęku przed matematyką oraz jego konsekwencje
  • Inteligencja przestrzenna w ujęciu teorii Gardnera i perspektywy rozwijania jej u dzieci
  • Ciąg Fibonacciego – omówienie własności i krytyka mitów osadzonych w popkulturze
  • Projekt Budząca się Szkoła jako pomoc w nabywaniu dojrzałości do nauki matematyki
  • Systemy liczenia na palcach w różnych kulturach świata
  • Konstrukcje matematyczne w twórczości J.L. Borghesa i wybranych członków grupy OuLiPo
  • Matematyczne filmy edukacyjne
  • Przyczyny lęku przed matematyką
  • Would a student like KE system?
  • Etnomatematyka
  • Matematyka, muzyka i umysł. Czy związki między matematyką a muzyką odciskają swoje powiązania w umyśle?
  • Dlaczego nie należy wierzyć komputerowi, czyli arytmetyka zmiennoprzecinkowa
  • Matematyka a polityka
  • Matematyka zwierząt
  • Matematycy wśród naczelnych
  • Gry matematyczne – czyli o grywalizacji w edukacji
  • Eksperymenty dotyczące zmysłu liczby
  • Przyczyny lęku przed matematyką
  • Rozważania na temat wpływu badań nad występowaniem kompetencji numerycznych u zwierząt na edukację matematyki dla dzieci w okresie

przedszkolnym

  • Przyczyny lęku przed matematyką
  • Nie ma gier bez matematyki
  • Myślenie lateralne w rozwiązywaniu „nieschematycznych” problemów matematycznych
  • Matematyka zwierzęca
  • Lęk przed matematyką a stereotypy dotyczące kobiet
  • Błędy matematyczne – o nieoczywistej poprawności rozwiązań nienormatywnych w problemach statystycznych
  • Dowody na istnienie mentalnej osi liczbowej
  • Zdolności numeryczne wśród zwierząt
  • Algorytmy w biznesie i sieciach społecznościowych
  • „Okrągła” liczba dziesięć a komfort liczenia w systemie dwunastkowym
  • Neuronalne korelaty zdolności matematycznych
  • Bayesiańskie wyjaśnienie „The Uncanny Valley” jako próba matematycznego modelowania zjawiska psychologicznego
  • Klasyfikacje reguł konstrukcji zadań i odpowiedzi w Teście Matryc Ravena w wersji dla Zaawansowanych
  • Paradoksy nieskończoności w kontekście nieskończoności
  • Czy życie jest grą?
  • Iluzje wzrokowe, geometria i błędy percepcyjne. Czyli o tym, jak matematyka płata nam figle
  • Skutki lęku przed matematyką
  • Przyczyny leku przed matematyką
  • Przyczyny trudności dzieci w uczeniu się matematyki
  • Przestrzeń w filozofii Kanta a odkrycie geometrii nieuklidesowych
  • Ciąg Fibonacciego i boska proporcja – idealny artefakt lub naturalne przyzwyczajenie w życiu człowieka
  • Błędy matematyczne
  • Przyczyny lęku przed matematyką