Site programming by Marcin Junczys-Dowmunt



 
 
 
W innych językach: English | Deutsch

Met

From Zakład Logiki Stosowanej

(Różnice między wersjami)
Wersja z dnia 20:09, 17 lis 2020 (edytuj)
Pogonowski (Dyskusja | wkład)
(Metalogika)
← Poprzednia edycja
Wersja z dnia 21:47, 5 cze 2022 (edytuj) (undo)
Pogonowski (Dyskusja | wkład)
(Tematy esejów zaliczeniowych)
Następna edycja →
Linia 44: Linia 44:
=Tematy esejów zaliczeniowych= =Tematy esejów zaliczeniowych=
 +
 +==Eseje 2020/2021==
 +
 +* Akcja w logice, czyli logika w akcji
 +
 +* Logika niefregowska
 +
 +* Logika modalna - od sylogizmów Arystotelesa do teorii gier
 +
 +* Test Turinga - czym jest, jakie są jego wady oraz alternatywne propozycje?
 +
 +* Historia wybranych systemów logik nieklasycznych
 +
 +* Intuicje filozoficzne logiki trójwartościowej Jana Łukasiewicza
 +
 +* Co to znaczy ''rozumieć''?
 +
 +* Spojrzenie na semiotykę w ujęciu Kazimierza Ajdukiewicza
 +
 +* Nominalizm a platonizm w sporze o istnienie bytów matematycznych
 +
 +* Test Turinga - perspektywa historyczna i współczesne zastosowania
 +
 +* Inteligencja wieloraka Gardnera a test Turinga
 +
 +* Przegląd wybranych paradoksów matematycznych (i nie tylko)
 +
 +* Luźny esej o dydaktyce matematyki ze szczyptą pojęcia rozumienia
==Eseje 2018/2019== ==Eseje 2018/2019==

Wersja z dnia 21:47, 5 cze 2022

Spis treści

CV | Badania | Posługa dydaktyczna | Publikacje | Teksty on line


Metalogika

Wykład fakultatywny, kognitywistyka UAM.

Semestr zimowy 2018-2019, Metalogika.

Wtorek, 15:00-16:30, sala 305. [W roku ak. 2020-2021 MS Teams].

Syllabus dostępny jest tutaj (zawiera propozycje tematów esejów zaliczeniowych).

Prezentacje

Tematy esejów zaliczeniowych

Eseje 2020/2021

  • Akcja w logice, czyli logika w akcji
  • Logika niefregowska
  • Logika modalna - od sylogizmów Arystotelesa do teorii gier
  • Test Turinga - czym jest, jakie są jego wady oraz alternatywne propozycje?
  • Historia wybranych systemów logik nieklasycznych
  • Intuicje filozoficzne logiki trójwartościowej Jana Łukasiewicza
  • Co to znaczy rozumieć?
  • Spojrzenie na semiotykę w ujęciu Kazimierza Ajdukiewicza
  • Nominalizm a platonizm w sporze o istnienie bytów matematycznych
  • Test Turinga - perspektywa historyczna i współczesne zastosowania
  • Inteligencja wieloraka Gardnera a test Turinga
  • Przegląd wybranych paradoksów matematycznych (i nie tylko)
  • Luźny esej o dydaktyce matematyki ze szczyptą pojęcia rozumienia

Eseje 2018/2019

  • Test Turinga
  • Co to znaczy rozumieć
  • Inner cross-relations of Curry-Howard isomorphism
  • Intuicje filozoficzne związane z powstaniem logiki trójwartościowej Jana Łukasiewicza
  • Paradoks Banacha-Tarskiego
  • Zarys i problemy trójwartościowej logiki Łukasiewicza Ł3
  • Implementacja formalizmów logicznych do programów komputerowych oraz weryfikacja poprawności działania systemów za pomocą metod logicznych
  • Test Turinga – czym jest i jakie są jego wady?
  • Czy test Turinga jest dobrym narzędziem do rozpoznawania silnej sztucznej inteligencji?
  • Test Turinga – charakterystyka
  • Zeno’s paradoxes and the birth of supertasks
  • Krótkie wprowadzenie do trzech wybranych systemów logik nieklasycznych
  • Czy metafora na zawsze jest metaforą? O trudności w odróżnianiu wyrażeń metaforycznych od dosłownych
  • Przegląd wybranych kierunków w filozofii matematyki z przełomu XIX/XX wieku
  • Metody usuwania antynomii logicznych
  • Wybrane fragmenty z historii logiki temporalnej
  • Test Turinga, czyli o inteligencji maszyn