Wlodzimierz Lapis - Dydaktyka
From Zakład Logiki Stosowanej
(Różnice między wersjami)
Wersja z dnia 22:12, 27 lut 2008 (edytuj) Lapis (Dyskusja | wkład) (New page: ZAJĘCIA NR 1 Pojęcie i dziedzina informatyki INFORmacja + autoMATYKA = INFORMATYKA. Najprostsza definicja informatyka: informatyka, to nauka o automatycznym przetwarzaniu danych. Je...) ← Poprzednia edycja |
Aktualna wersja (22:11, 5 lis 2015) (edytuj) (undo) Lapis (Dyskusja | wkład) (→Wstęp do matematyki - podręcznik) |
||
(24 intermediate revisions not shown.) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
- | ZAJĘCIA NR 1 | + | =MOJA DYDAKTYKA= |
- | Pojęcie i dziedzina informatyki | + | ==Informatyka dla I roku etnolingwistyki (30 godz.)== |
- | INFORmacja + autoMATYKA = INFORMATYKA. | + | * [[Media: INF0.pdf | Krótki sylabus]] |
- | Najprostsza definicja informatyka: informatyka, to nauka o automatycznym przetwarzaniu danych. | + | * [[Media: INF1.pdf | Zajęcia nr 1 (18 - 22 II 2008)]] |
- | Jej powstanie datuje się wraz z powstaniem pierwszego komputera (wtedy tzw. „maszyny cyfrowej”) ENIAC w 1944 r. | + | * [[Media: INF2.pdf | Zajęcia nr 2 (25 - 29 II 2008)]] |
- | Inne definicje informatyki: | + | * [[Media: INF3.pdf | Zajęcia nr 3 (3 - 7 III 2008)]] |
- | 1) Informatyka, jest to dziedzina wiedzy, która obejmuje dziedziny nauki i techniki związane ze zbieraniem i przechowywaniem informacji, ich przetwarzaniem oraz sposobami ich reprezentowania, jak również z budową maszyn, urządzeń i systemów służących do powyższych celów. | + | * [[Media: INF4.pdf | Zajęcia nr 4 (10 - 14 III 2008)]] |
- | Kładzie ona nacisk na to, co się robi z informacją (zbiera, przechowuje, przetwarza i udostępnia) oraz przy pomocy czego się to realizuje (maszyny i systemy – tak fizyczne, jak i logiczne). | + | * [[Media: INF5.pdf | Zajęcia nr 5 (17 - 28 III 2008)]] |
- | 2) Informatyka jest nauką o racjonalnym przetwarzaniu, zwłaszcza przez automaty, informacji rozumianej jako nośnik ludzkiej wiedzy i komunikacji w dziedzinach technicznych, ekonomicznych i socjalnych. | + | * [[Media: zaliczenie.pdf | zadanie na zaliczenie]] - ostatnio uzupełnione! |
- | Ta z kolei definicja kładzie nacisk na racjonalność działań informatycznych realizowanych przez automaty, w związku z przetwarzaniem informacji służącej ludziom we wszystkich sferach ich życia. Mamy więc tu 3 aspekty przetwarzania informacji: racjonalność, automatyczność, uniwersalność (odnoszą się do wszelkich dziedzin życia). | + | * [[Media: INF6.pdf | Zajęcia nr 6 (2 - 7 IV 2008)]] |
- | Jak jednak definiuje się informację? Czym różni się informacja od wiadomości i od komunikatu? Zobaczmy po kolei: | + | * [[Media: INF7.pdf | Zajęcia nr 7 (9 - 14 IV 2008)]] |
- | Definicje informacji: | + | * [[Media: Inf8a.pdf | Zajęcia nr 8 - cz. 1 (16 - 21 IV 2008)]] |
- | 1) Informacją jest każdy czynnik który może być wykorzystany do sprawniejszego i celowego działania człowieka lub automatu. | + | * [[Media: Inf8b.pdf | Zajęcia nr 8 - cz. 2 (16 - 21 IV 2008)]] |
- | 2) Informacją jest każdy czynnik zmniejszający niewiedzę jej odbiorcy (lub równoważnie: zwiększający jego wiedzę). | + | * [[Media: Pozostale.pdf | Pozostałe zajęcia]] |
- | 3) Informacjami są rozpoznania będące wynikiem zjawisk naturalnych lub czynności ludzkiej we wszelkich dziedzinach działalności. | + | * [[Media: Projekty.pdf | Dostarczone projekty]] |
- | Informacja musi więc COŚ WNOSIĆ. Wiadomość niekoniecznie. Informacja jest to więc szczególny rodzaj wiadomości. | + | |
- | Wiadomość (a co za tym idzie i informacja) może być przekazana tylko w wyniku komunikatu. Komunikat jest to więc AKT przekazu wiadomości (w szczególnym przypadku informacji). | + | |
- | Ciekawe spostrzeżenia (wytłumacz!): | + | |
- | 1) Tę samą wiadomość można przekazać za pomocą różnych komunikatów. | + | |
- | 2) Ten sam komunikat może przekazywać różne wiadomości (informacje) dla różnych odbiorców. | + | |
- | 3) Ten sam komunikat może przekazać temu samemu odbiorcy różne wiadomości (informacje) zależnie od źródła wiadomości (informacji). | + | |
- | Jeszcze kilka definicji: | + | |
- | 1) Komunikatem nazywamy odpowiednio zakodowaną wiadomość (być może zawierającą pewna ilość informacji). Komunikat to samoistny obiekt fizyczny, np. sygnał świetlny, modulowana fala elektromagnetyczna, tekst pisany. | + | |
- | 2) Wiadomość, to relacja między nadawcą, a odbiorcą. | + | |
- | 3) (najbardziej pokręcona spośród znanych mi definicji; nie ucz się jej!): | + | |
- | Informacją nazywamy wielkość abstrakcyjną która może być przekazywana w pewnych obiektach, przesyłana między pewnymi obiektami i stosowana do sterowania pewnymi obiektami, przy czym przez obiekty rozumie się organizmy żywe, urządzenia techniczne oraz systemy takich obiektów. | + | |
- | Jednostki informacji. | + | ==Lingwistyka matematyczna i teoria automatów - podręcznik== |
- | Gdyby Szekspir żył w czasach obecnych – wówczas zapewne zamiast „to be or not to be” powiedziałby „to bit or not to bit”, bo „bit” oznacza to samo, co „be” – bycie; orzeka że coś jest lub że tego czegoś nie ma. | + | |
- | 1 bit – to podstawowa jednostka informacji (w informatyce) | + | |
- | Umożliwia rozróżnienie 2 sytuacji (bycie i nie-bycie). | + | |
- | 2 bity umożliwiają rozróżnienie już 4 sytuacji – np. pierwszy z nich – czy mamy do czynienia z obiektem 1 lub 2 czy też 3 lub 4, a drugi – czy o obiektem o nr parzystym (czy tez nieparzystym). Trzeci bit – znowu podwoi ilość rozróżnianych obiektów (określa czy mamy do czynienia ze starą czy z nową czwórką obiektów, a wówczas 2 pozostałe bity z tych 4 obiektów wyróżniają jeden, co już wcześniej omówiliśmy). | + | |
- | W ten sposób otrzymujemy kolejne potęgi dwójki (2^3 – to zapis: 2 do potęgi 3)” | + | |
- | 2^1 = 2 | + | |
- | 2^2 = 4 | + | |
- | 2^3 = 8 | + | |
- | 2^4 = 16 | + | |
- | 2^5 = 32 (5 bitów umożliwia wybór 1 z właśnie 32 liter alfabetu polskiego!) | + | |
- | 2^6 = 64 (6. bit dodatkowo rozróżnia małe i wielki litery) | + | |
- | 2^7 = 128 (tu jeszcze wchodzą pozostałe tzw. znaki alfanumeryczne) | + | |
- | 2^8 = 256 (tu uwzględniony jest jeszcze kontrolny tzw. bit parzystości). | + | |
- | Ciąg 8 bitów, to bajt (8 b = 1 B). Umożliwia on rozróżnianie między sobą 256 sytuacji. | + | |
- | Kontynuując otrzymujemy: | + | |
- | 2^9 = 512 | + | |
- | 2^10 = 1024 (bardzo ważna liczba, bo 1 kilo = 1 tysiąc, np. 1kg = 1000 g, a że w informatyce wszystko oparte jest na d4)ójce, więc w niej mamy np. 1Kb = 1024 b – duże K, bo to jest 1024, a nie jakieś tam 1000 oznaczane przez małe k!). | + | |
- | CDN… | + | * [[Media: S0L.pdf | Tytuł, motto, spis treści i przedmowa]] |
+ | * [[Media: S1L.pdf | Rozdział I - Podstawowe pojęcia i ogólne twierdzenia lingwistyki matematycznej]] | ||
+ | * [[Media: S2L.pdf | Rozdział II - Gramatyki bezkontekstowe]] | ||
+ | * [[Media: S3L.pdf | Rozdział III - Gramatyki regularne]] | ||
+ | * [[Media: S4L.pdf | Rozdział IV - Gramatyki kontekstowe]] | ||
+ | * [[Media: S5L.pdf | Rozdział V - Gramatyki struktur frazowych]] | ||
+ | * [[Media: S6L.pdf | Rozdział VI - Automaty skończenie-stanowe]] | ||
+ | * [[Media: S7L.pdf | Rozdział VII - Automaty ze stosem]] | ||
+ | * [[Media: S8L.pdf | Rozdział VIII - Maszyna Turinga]] | ||
+ | * [[Media: S9L.pdf | Bibliografia ]] | ||
+ | |||
+ | ==Wstęp do matematyki - podręcznik== | ||
+ | |||
+ | * [[Media: wdm.pdf | podręcznik]] | ||
+ | |||
+ | ==Projekty WWW== |
Aktualna wersja
Spis treści |
[edytuj] MOJA DYDAKTYKA
[edytuj] Informatyka dla I roku etnolingwistyki (30 godz.)
- Krótki sylabus
- Zajęcia nr 1 (18 - 22 II 2008)
- Zajęcia nr 2 (25 - 29 II 2008)
- Zajęcia nr 3 (3 - 7 III 2008)
- Zajęcia nr 4 (10 - 14 III 2008)
- Zajęcia nr 5 (17 - 28 III 2008)
- zadanie na zaliczenie - ostatnio uzupełnione!
- Zajęcia nr 6 (2 - 7 IV 2008)
- Zajęcia nr 7 (9 - 14 IV 2008)
- Zajęcia nr 8 - cz. 1 (16 - 21 IV 2008)
- Zajęcia nr 8 - cz. 2 (16 - 21 IV 2008)
- Pozostałe zajęcia
- Dostarczone projekty
[edytuj] Lingwistyka matematyczna i teoria automatów - podręcznik
- Tytuł, motto, spis treści i przedmowa
- Rozdział I - Podstawowe pojęcia i ogólne twierdzenia lingwistyki matematycznej
- Rozdział II - Gramatyki bezkontekstowe
- Rozdział III - Gramatyki regularne
- Rozdział IV - Gramatyki kontekstowe
- Rozdział V - Gramatyki struktur frazowych
- Rozdział VI - Automaty skończenie-stanowe
- Rozdział VII - Automaty ze stosem
- Rozdział VIII - Maszyna Turinga
- Bibliografia